- E-postastrid.gynnild@uib.no
- Telefon+47 55 58 91 35+47-47028524
- BesøksadresseLars hillesgate 30, Media City BergenBergenRom02.109
- PostadressePostboks 78025020 Bergen
Astrid Gynnild er professor i medievitenskap. Hennes spesialfelt er journalistisk innovasjon, nye teknologier og menneskelig samhandling. Fra 2016-2021 ledet hun forskningsprosjektet ViSmedia – the Adoption and Adaption of Visual Surveillance Technologies in the News Media. Prosjektet var finansiert av Norges Forskningsråd, NFR, under programmet SAMANSVAR. I dette tverrfaglige RRI-prosjektet undersøkte hun og hennes kolleger journalistiske og samfunnsmessige implikasjoner av nye teknologier som blant annet kameradroner, mobiltelefoner, 360-kameraer og satelittvideo.
Fra 2014-2019 var hun også leder for journalistikkutdanningen ved UiB. Hun hadde ansvaret for utvikling av det nye masterprogrammet i undersøkende journalistikk, og for implementering av nye studieplaner da utdanningen flyttet inn i Media City Bergen i 2017. Gynnild har utviklet workshop-modellen som bærende, studentaktiv undervisningsform i MCB. I 2019 fikk hun status som merittert underviser – som en av de første ved Universitetet i Bergen.
Gynnild disputerte i 2006 på en grounded theory om kreativitet i journalistiske arbeidsprosesser; skapende veksling. Opponent var co-grunnleggeren av metoden, dr. Barney G. Glaser. Hun er Fellow of The Grounded Theory Institute og var redaktør av The Grounded Theory Review 2012-2018.
Gynnild var i 2011-2012 gjesteforsker ved Department of Sociology, University of California i Berkeley, USA. Hun har tidligere vært ansatt ved flere vitenskapelige institusjoner samt ved mediehuset Adresseavisen, der hun skaffet seg bred erfaring med nyhetsarbeid både som journalist og gjennom stillinger som redaksjonssjef og redaksjonell utvikler.
I ViSmedia-prosjektet (2015-2021) har vi fokusert på nyskapende visuell formidling på siden www.vismedia.org. Her finner du løpende nyhetsdekning fra de mange aktivitetene i prosjektet. Her finner du også video-opptak fra våre årlige konferanser i Universitetsaulaen i Bergen; Drones in the Media (2016), Mobile Spotting in the Media (2017), Watching in the Media (2018) og Visual Transparency in the Media(2019). Visual Futures of the Media blir strømmet 19. januar 2021.
Du vil dessuten finne resultater fra en rekke studenteksperimenter med nye teknologier, samt en oversikt over alle publikasjoner i prosjektet. Samlet sett gir nettsiden www.vismedia.org et bredt innblikk i tidlige faser av nye overvåkningsteknologier i mediene.
Jeg er spesielt opptatt av å gjøre forskning lett tilgjengelig og mest mulig relevant. Målet er å publisere mest mulig open access, og å eksperimentere med ulike formidlingsformer både digitalt og i forhold til et fysisk publikum. Dette i pakt med EU-rammeverket Responsible Research and Innovation, der det legges stor vekt på interaksjon med ulike brukergrupper. Jeg er spesielt opptatt av muligheter vi får gjennom nye teknologiske verktøy.
Jeg er også opptatt av bøker og artikler som viktige arenaer for forskningsformidling til et bredt publikum. I boka «Droner i sivilsamfunnet» (Cappelen Damm Akademisk i 2018), der jeg var redaktør, søkte vi å forene vår egen forskning med fagkompetanse fra næringslivet og institusjoner som Datatilsynet, Luftfartsverket og Teknologirådet.
Her er noen lenker til debattinnlegg og kronikker:
Om overvåkning og appen Smittestopp:
Om VR-journalistikk, etikk og empati:
Om Vågå-saken og kraften i digitale spor:
https://voxpublica.no/2012/10/digitale-spor-og-troverdighet/
Om droner og dømmekraft:
https://voxpublica.no/2014/10/droner-integritet-og-doemmekraft/
Undervisning handler om «å legge til rette for læring». Som utdanner jobber jeg med alt fra emnedesign til utforsking av digitale læringsressurser. Jeg har spesialisert med på studentaktive læringsformer som jeg stadig videreutvikler. Mye av undervisningstiden min går også med til individuell veiledning, noe jeg synes er ekstra spennende.
Jeg utdanner studenter på bachelor-, master- og PhD-nivå. Jeg veileder for tiden to PhD-studenter, fem studenter på master i undersøkende journalistikk, en student i medier og kommunikasjon og en rekke bachelorstudenter i journalistikk.
Her er emner jeg har hatt ansvar for de siste årene:
Høst 2023: Gravejournalistikkens grunnlag, Masterprogram i undersøkende journalistikk (30 stp)
Vår 2023: Bacheloroppgave, Bachelorprogram i journalistikk (30 stp)
Høst 2022: Bacheloroppgave, Bachelorprogram i journalistikk (30 stp)
Vår 2021: Prosjektdesign, Masterprogram i undersøkende journalistikk (30 stp)
Høst 2020: Bacheloroppgave, Bachelorprogram i journalistikk (30 stp)
Vår 2020: Forskningserfaring og metode: Overvåkningsteknologier i nyhetsmediene, Masterprogram i medier og kommunikasjon (10 stp)
I 2019 ble jeg tildelt status som merittert underviser av SV-fakultetet ved Universitetet i Bergen.
I tillegg til omfattende erfaring fra Universitetet i Bergen har jeg undervist ved OsloMet, Høgskolen i Volda og Universitetet i Stavanger. I perioden 2014-2017 hadde jeg ansvar for å utvikle nye studieplaner for bachelorprogrammet i journalistikk og for masterprogrammet i undersøkende journalistikk ved UiB. Det var en spennende periode der vi både flyttet inn i Media City Bergen og implementerte de nye programmene. Jeg var programansvarlig for journalistikk ved UiB 2014-2019, da jeg ble merittert underviser.
0 0 1 851 4512 UiB 37 10 5353 14.0
Utvalgte publikasjoner:
- Uskali, Turo, Gynnild, Astrid, Jones, Sarah, and Sirkkunen, Esa 2020. Immersive Journalism as Storytelling – Ethics, Production, and Design, Routledge https://www.routledge.com/Immersive-Journalism-as-Storytelling-Ethics-Production-and-Design/Uskali-Gynnild-Jones-Sirkkunen/p/book/9781138337664
- Salzmann, Anja, Guribye, Frode and Gynnild, Astrid. 2020. «We in the Mojo Community” – Exploring a Global Network of Mobile Journalists. Journalism Practice Published online April 03 https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17512786.2020.1742772
- Gynnild, Astrid. 2019. Visual Journalism, in Vos, Tim P. and Hanusch, Folker: The International Encyclopedia of Journalism. Wiley Blackwell https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9781118841570.iejs0274
- Gynnild, Astrid. 2018 (red.). Droner i sivilsamfunnet- Cappelen Damm Akademisk
- Gynnild, Astrid and Uskali, Turo. 2018. Responsible Drone Journalism. Routledge. https://www.routledge.com/Responsible-Drone-Journalism/Gynnild-Uskali/p/book/9781138059351
- Gynnild, Astrid. 2017. The Visual Power of News Agencies. Nordicom Review (Special Issue 2)38 pp 25-39 http://www.nordicom.gu.se/sv/publikationer/nordicom-review/nordicom-review-38-special-issue-2-2017
- Gynnild, Astrid. 2016. Applying Grounded Theory in Media Production Studies. In Advancing Media production research. Shifting Sites, Methods, and Politics. Palgrave MacMillan.https://link.springer.com/book/10.1057%2F9781137541949
- Gynnild, Astrid. 2016. Developing Journalism Skills through Informal Feedback Training. In Becoming a journalist: Journalism Education in the Nordic Countries. Nordicom http://www.nordicom.gu.se/en/publikationer/becoming-journalist
- Gynnild, Astrid. 2014. The Robot Eye Witness: Extending visual journalism through drone surveillance. Digital Journalism. 2: 334-343. Publisert 2014-02-20. doi: 10.1080/21670811.2014.88318
- Gynnild, Astrid. 2014. Journalism Innovation leads to Innovation Journalism. The impact of computational exploration on changing mindsets. Journalism - Theory, Practice & Criticism. 15: 713-730. doi: 10.1177/1464884913486393
- Gynnild, Astrid.2014. Introduksjon til grounded theory, I Hjalmhult, Giske og Satinovic: Innføring i grounded theory, 14 s. Trondheim/Oslo: Akademika Forlag.
- Gynnild, Astrid. 2013. Surveillance Videos and Visual Transparency in Journalism. Journalism Studies, published online September 12, 2013. DOI:10.1080/1461670X.2013.831230, http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1461670X.2013.831230#preview
- Gynnild, Astrid.2013. Journalism Innovation Leads to Innovation Journalism: The Impact of computational exploration on changing mindsets. Journalism, published online before print 22 May, DOI: 10.1177/1464884913486393 (19 s.) http://jou.sagepub.com/content/early/2013/05/19/1464884913486393.abstract
- Gynnild, Astrid, Adams, Paul C. 2013. Environmental Messages in Online Media: The Role of Place. Environmental Communication: A Journal of Nature and Culture 7(1), Special Issue: The Symbolic Transformation of Place, published online March 5, DOI: 1080/17524032.2012.754777, s. 113-130 http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17524032.2012.754777#preview
- Gynnild, Astrid, Adams, Paul C. 2013. Animation, Video Documentary or Interactive Gaming? Investigating Effects of Environmental Messaging, #ISOJ Journal, the Official Research Journal of the International Symposium of Online Journalism, 3(1), Winther 2013, s. 39-61, https://online.journalism.utexas.edu/ebook.php
- Gynnild, Astrid and Vivian B. Martin. 2012. Grounded Theory: The Philosophy, Method and Work of Barney G. Glaser. Boca Raton, Florida:BrownWalker Press. https://www.amazon.co.uk/Grounded-Theory-Philosophy-Method-Barney/dp/1612335152
- Gynnild, Astrid. 2012. Visuell transparens i journalistikken, i Eide, Larsen og Sjøvaag: Nytt på nett og brett; journalistikk i forandring, s. 259-280. Oslo: Universitetsforlaget. https://www.amazon.co.uk/Grounded-Theory-Philosophy-Method-Barney/dp/1612335152
- Gynnild, Astrid. 2012. Atmosphering for Conceptual Discovery. In Grounded Theory : The Philosophy, Method and Work of Barney G. Glaser, s. 31-51. Boca Raton, Florida:BrownWalker Press. https://www.amazon.co.uk/Grounded-Theory-Philosophy-Method-Barney/dp/1612335152
- Gynnild, Astrid and Martin, Vivian B. 2012. Mentoring a Method. In Grounded Theory: The Philosophy, Method and Work of Barney G. Glaser, s. 1-13. Boca Raton, Florida: BrownWalker Press.https://www.amazon.co.uk/Grounded-Theory-Philosophy-Method-Barney/dp/1612335152
- Gynnild, Astrid. 2012. Living the Ideas. A Biographical Interview with Barney G. Glaser. In Grounded Theory: The Philosophy, Method and Work of Barney G. Glaser, s. 237-257. Boca Raton, Florida: BrownWalker Press.https://www.amazon.co.uk/Grounded-Theory-Philosophy-Method-Barney/dp/1612335152
- Gynnild, Astrid.2009. Kreativ under press. Kristiansand: IJ-forlaget (188 s.).
- (2021). Remote Female Fixation—A Grounded Theory on Semi-Illegal Sharing of Nude Imagery Online. Forum Qualitative Sozialforschung.
- (2021). Mobile Journalists as Tracable Data Objects: Surveillance Capitalism and Responsible Innovation in Mobile Journalism. Media and Communication.
- (2021). Adopting a mojo mindset: Training newspaper reporters in mobile journalism. Journalism - Theory, Practice & Criticism.
- (2020). “We in the Mojo Community” – Exploring a Global Network of Mobile Journalists . Journalism Practice.
- (2017). The Visual Power of News Agencies. Nordicom Review. 25-39.
- (2014). The Robot Eye Witness: Extending visual journalism through drone surveillance. Digital Journalism. 334-343.
- (2014). Surveillance videos and visual transparency in journalism. Journalism Studies. 449-463.
- (2013). Environmental Messages in Online Media: The Role of Place. Environmental Communication. 113-130.
- (2005). Winner takes it all freelance journalism on the global communication market. Nordicom Review. 111-120.
- (2022). Teaching/Educational Portfolios.
- (2022). Aktivitetsbasert undervisning: Panelsamtale .
- (2018). Å utvikle landets beste kandidater.
- (2018). Utdanne til det ukjente: Journalistikk som case.
- (2018). Photojournalistic research and its prerequisites in a changed media climate.
- (2018). Ekte praksis i praksis.
- (2018). Blue Sky Thinking – What Drones Can Do for You.
- (2018). "Ny bildjournalistisk forskning".
- (2017). Why Mobile Spotting in the Media?
- (2017). Journalistikk - viktigere enn noengang?
- (2017). Fagfellesamarbeid om utvikling av undervisning.
- (2016). ViSmedia State of the Art.
- (2016). Kompetansebehov i fremtidens medielandskap.
- (2015). Pasientsikkerhet - medieperspektivet.
- (2015). Fremtiden for journalistutdanningene.
- (2014). Hvordan skrive for vitenskapelig publisering?
- (2013). Introduksjon til grounded theory – begrepsapparat og arbeidsprosess.
- (2013). Introduksjon til grounded theory - begrepsapparat og arbeidsprosess.
- (2013). Data Collection and Field Notes in Grounded Theory.
- (2022). Sivile droner - Norges nye olje? .
- (2021). Droneteknologi og fremtidens Norge.
- (2019). Peer-to-peer feedback and foresight thinking of journalists.
- (2019). Droner og dronejournalistikk: Muligheter og dilemmaer.
- (2018). Why Watching in the Media?
- (2018). Hvordan skal vi leve med droner?
- (2017). Når dronene ser deg - nåtid og fremtid.
- (2016). Why Drones in the Media?
- (2016). ViSmedia - et spektakulært prosjekt.
- (2016). Når dronene ser deg - introduksjon til dilemmaer.
- (2016). Lokalavisa som lyttepost og læringsarena.
- (2013). Truer medieøkonomien journalistikken? Hva rammes? Hvordan skjer det? Hvorfor? Hvilken betydning får det for journalistene – og leserne?
- (2012). Medieøkonomi, kutt og fremtid.
- (2011). Medieleder - kreativ bakspiller?
- (2009). Skapende veksling - om å vare og vokse som veileder.
- (2009). Har det klikket for nettjournalister? Vil antallet klikk være eneste ledestjerne for fremtidens nettjournalister?
- (2008). The Write Up Stage in Grounded Theory.
- (2008). Multimediale arbeidsprosesser.
- (2008). Motor i magen: Særtrekk ved prisvinnere i undersøkende journalistikk.
- (2008). Motor i magen: Særtrekk ved prisvinnere i undersøkende journalistikk.
- (2023). Ubiquitous camera droning – from future scenario to visual realities.
- (2023). Reducing Challenges for Investigative Climate Journalism.
- (2022). Student active learning in a workshop format: Effects and impact.
- (2022). Keynote: Experiencing grounded theory: A conversation with Odis E Simmons (PhD).
- (2021). Anticipating Visual Futures.
- (2019). Workshop som læringsarena.
- (2019). Social implications of drone journalism as ubiquitous censoring.
- (2019). Hva fremmer læring? Hva styrker undervisningskvalitet?
- (2019). Emerging journalistic storytelling formats.
- (2019). ViSmedia The responsible adoption and adaption of visual surveillance technologies in the news media.
- (2018). Visual surveillance implications of immersive journalism.
- (2018). The Visual Power of News Agencies.
- (2018). Surveillance Implications of Immersive Journalism.
- (2018). Photojournalism and editorial processes: Global similarities, local differences.
- (2018). Immersive Journalism as Storyliving - panel.
- (2017). Why do We Need Responsible Drone Journalism?
- (2017). Building Trust in University Classes - the Peer-to-Peer Informal Feedback Approach (PIF).
- (2016). Responsible Flying Camera Robots and the Media .
- (2016). Hva bør vi vite om dronevideo og samfunnsansvar?
- (2016). Drone Exploration in Journalism - a Triplex Approach to Action.
- (2016). Camera drones in education. Teaching students to make responsible journalism with new technology.
- (2016). Camera Drone Education: First Nordic Experiences with Pilot Courses.
- (2015). Troubleshooting-seminar som arbeidsform.
- (2015). The Power of News Agencies.
- (2015). Grounded theory som tilnærming i forskning og praksis.
- (2015). Are we all Charlie? The Surveillance Triangle of Journalism, Policing and Civilians.
- (2014). Interactive quizzing, animation or video? Issues of climate communication.
- (2014). Drones, flying robots, and higher education.
- (2014). Developing journalism competence through feedback training.
- (2013). Writing Grounded Theory for International Journals.
- (2013). The Robot Eyewitness. Visual conquering of unwatched realities through unmanned aerial vehicles.
- (2013). Applying Grounded Theory Methodology on Media Production Studies.
- (2012). Visual Watching Online: Approaching News Video Selection from behind the Scenes.
- (2012). Visual Transparency and Surveillance Videos in Journalism.
- (2012). New Approaches in Engaging with the News.
- (2012). Introduksjon til grounded theory.
- (2012). Digital Dissemination, CCTV Footage, and Transparency.
- (2012). Animation, Documentary or Interactive Gaming? Exploring Communicative Effects of Environmental Messaging Online.
- (2011). Parallellspråklig ferdighetsutvikling i akademia. Innspill til noen begrepsavklaringer.
- (2011). Innovation, communication and the regional entrepreneurial ecology.
- (2011). Datautforsking i nyhetsjournalistikken.
- (2011). Computational Exploration and Innovation in Journalism.
- (2010). Web Dynamics in Activist Journalism.
- (2010). Computational Research Approaches to Journalism.
- (2007). Tilbakemeldingsveksling - om å gi, ta imot og be om respons.
- (2007). Nettet som journalistisk konkurransearena.
- (2007). Kreativitet i en multimedial hverdag.
- (2007). Journalisters behov for skapende veksling Creative Cycling of News Professionals.
- (2017). Introduction: Photojournalism and editorial processes: Global similarities, local differences. Nordicom Review. 1-5.
- (2017). Celebrating 50 Years of Grounded Theory: Onward and Forward. The Grounded Theory Review. 4 sider.
- (2016). New Perspectives on Conceptual Growth through GT. The Grounded Theory Review. 2 sider.
- (2016). From Grounded Description to Grounded Theory. The Grounded Theory Review. 2 sider.
- (2015). Perspectives on Autonomy and Control. The Grounded Theory Review. 2 sider.
- (2015). Editorial: Vibrant Awareness. The Grounded Theory Review. 2 sider.
- (2014). The Strength of a Solution Seeking Approach. The Grounded Theory Review. 2 sider.
- (2014). The Multidimensional Usefulness of Grounded Theories. The Grounded Theory Review. 2 sider.
- (2013). Editorial. The Grounded Theory Review. 2 sider.
- (2013). Editorial. The Grounded Theory Review. 2 sider.
- (2022). “Stop story talking! What’s the concept?” In Memoriam of Grounded Theory’s Co-Founder, Barney G. Glaser. The Grounded Theory Review. 39-43.
- (2020). Norge er i unntakstilstand. Imens har myndighetene initiert et digital overvåkingsprosjekt. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
- (2014). Book Review: Beneficial Applicability of Grounded Theory. The Grounded Theory Review. 3 sider.
- (2012). Book Review: Grounded Theory a Practical Guide (Birks & Mills, 2011). The Grounded Theory Review. 63-67.
- (2022). Droner i sivilsamfunnet. Cappelen Damm Akademisk.
- (2021). Immersive Journalism as Storytelling Ethics, Production and Design, 1st Edition. Routledge.
- (2018). Responsible Drone Journalism. Routledge.
- (2018). Droner i sivilsamfunnet. Aktører, teknologi og etiske utfordringer. Cappelen Damm Akademisk.
- (2012). Grounded Theory: The Philosophy, Method and Work of Barney Glaser. BrownWalker Press.
- (2009). Kreativ under press.
- (2018). What is Responsible Drone Journalism? Medium.
- (2014). Droner, integritet og dømmekraft. Vox publica.
- (2022). Kan Russland bli nedkjempet av små, fjernstyrte fartøy fra luften? Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
- (2022). Hva skjer med kildevernet etter hackerangrepet mot Amedia? Medier24.
- (2021). Hvordan ruster mediene seg for Facebooks metaverse-invasjon i Europa? Medier24.
- (2020). Smittesporing som digitalt eksperiment. Vox publica.
- (2020). Mobilsporing i hvem sin tjeneste? Libra. Tidsskrift for Antroposofi. 86-87.
- (2014). Fritt luftrom for kamera-droner? Stavanger Aftenblad.
- (2012). Sprengkraften i digitale chatterom. Stavanger Aftenblad.
- (2012). Digitale spor og troverdighet. Vox publica.
- (2010). Tidsskifte for den gravende journalistikken? Vox publica.
- (2010). Gravejournalistikk som non-profit. Dagens næringsliv.
- (2007). Atmosphering for Learning. The Grounded Theory Review. 3.
- (2022). Responsible innovation in mobile journalism : Exploring professional journalists` learning and innovation processes.
- (2006). Creative Cycling in the News Profession : A Grounded Theory.
- (2021). Dette sier medieforskerne om mulig salg av Nationen: - Risikosport.
- (2020). Videoen utløste raseri mot politiet. Nytt klipp viser hendelsen ovenfra.
- (2020). Frykter manipulerende, antiempatisk journalistikk.
- (2017). Skal dele triks og hemmeligheter for fortellende journalistikk.
- (2017). Eit halvt år etter bacheloren, arbeider kun sju av 40 studentar på fulltid i mediebransjen.
- (2016). Prøvekaniner for banebrytende læringsverktøy.
- (2016). Opportunities & Challenges in Drone Journalism: 15 Experts from the Industry Share their Views.
- (2016). Nå kommer dronene.
- (2016). Nå er droner blitt et vekstfag ved norske universiteter.
- (2016). Norske lokalaviser skal bidra til å utvikle digital verktøykasse for journalister.
- (2016). Jubilerer for liv i pressemuseet.
- (2016). Har funne fordomsfulle algoritmar med makt.
- (2016). Drones, surveillance and journalism.
- (2016). Droner inn på universitetene.
- (2016). Droner i medieutdanningen.
- (2015). Vi er lei av å kopiere hverandres arbeid.
- (2015). Journalistikk i teori og praksis.
- (2015). Få klagerop fra studentene.
- (2009). Vellykket redesign i Dagbladet.
- (2009). Kreativ under pressStorylandSigurd Evensmo.
- (2009). Journalister kan vokse på krisetidene.
- (2007). – Lokal nyhetsjournalistikk på sitt beste.
- (2006). Ti bud for et godt liv i journalistikken.
- (2021). Project Syria: Accuracy in Immersive Journalism.
- (2021). Introduction: What is Immersive Journalism?
- (2021). Forecasting Future Trajectories for Immersive Journalism.
- (2021). Case Euronews: A low-cost approach to Immersive Storytelling.
- (2018). What is responsible drone journalism? 15 sider.
- (2018). Transparency or surveillance? Dilemmas of piloting autonomous agents. 12 sider.
- (2018). Three scenarios of responsible drone journalism. 11 sider.
- (2018). The first wave of journalism: from activist tool to global game changer. 21 sider.
- (2018). The first wave of drone journalism: From activism tool to global game changer . 21 sider.
- (2018). Taking risks with drones: responsible innovation pedagogy for media education. 14 sider.
- (2018). Kameradroner som journalistisk verktøy - et designeksperiment i høyere utdanning. 16 sider.
- (2018). Hvorfor droner i sivilsamfunnet? 17 sider.
- (2018). Droneteknologi, RRI og læring. 12 sider.
- (2018). Drones, teaching and the value of the explorative player-coach. 13 sider.
- (2018). Droners mørke side.
- (2018). Det norske droneeventyret .
- (2016). Three dilemmas of visual news coverage.
- (2016). Three Dilemmas of Visual News Coverage. 9 sider.
- (2016). Developing Journalism Skills through Informal Feedback Training. 10 sider.
- (2016). Applying Grounded Theory in Media Production Studies .
- (2014). Introduksjon til grounded theory. 12 sider.
- (2012). Visuell transparens i journalistikken. 21 sider.
- (2012). Mentoring a method. 11 sider.
- (2012). Living the Ideas: A Biographical Interview with Barney G. Glaser. 17 sider.
- (2012). Atmosphering for Conceptual Discovery. 19 sider.
- (2009). Audiovisuelle fortellinger erobrer nettet. 20 sider.
- (2008). Klikket som tilbakemelding. 1 sider.
- (2007). Growing Open: The Transition from QDA to GT. 1 sider.
- (2007). Creative Cycling of News Professionals: A Grounded Theory. 1 sider.
- (2019). Visual Journalism. 8 sider. I:
- (2019). The International Encyclopedia of Journalism Studies. Wiley-Blackwell.
- (2011). Competence building in computational journalism: A model for experiental learning through acrossism.
- (2009). The impact of positive attention - side effects of awards in journalism.
- (2008). Nationens journalistiske profil Kvantitativ og kvalitativ analyse av nyhets- og reportasjestoffet.
- (2007). Skapende veksling: En teori om kreativitet.
- (2007). Indre motivasjon som premiss for undersøkende journalistikk.
- (2015). Journalism Innovation leads to Innovative Journalism.
- (2014). Journalism Innovation leads to Innovation Journalism. The impact of computational exploration on changing mindsets. Journalism - Theory, Practice & Criticism. 713-730.
- (2013). Animation, Video Documentary or Interactive Gaming? Investigating Effects of Environmental Messaging. # ISOJ Journal.
- (2021). www.vismedia.org .
- (2021). Visual Futures of the Media Conference.
- (2020). Snap Society.
- (2018). ViSmedia nettside.
- (2007). Creative Cycling of News Professionals. The Grounded Theory Review. 67-92.
Her er lenke til prosjektet ViSmedia, som går fra 2015-2021 og er finansiert av Norges Forskningsråd:
Fra 2015-2021 leder jeg det NFR-finanisierte forskningsprosjektet ViSmedia – the adoption and adaption of visual surveillance technologies in the news media (www.vismedia.org). Prosjektet (24 mill.) er del av SAMANSVAR-programmet under Norges Forskningsråd, og har hatt 16 medlemmer inklusive 1 PhD-stipendiat, 1 postdoktor og fire professor II fra henholdsvis Finland og USA.
Fra 2019 er jeg leder av gruppen for journalistikkforskning ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved UiB.
Fra 2014-2019 var jeg leder for undervisningsprogrammene i journalistikk ved UiB. I denne perioden utviklet vi nye studieplaner både for bachelorstudiet og det nye masterprogrammet i undersøkende journalistikk i samarbeid med programmene i TV-produksjon og Medie- og interaksjonsdesign. Vi flyttet også over i nye lokaler i Media City Bergen.
Fra 2013-2017 var jeg leder for Rådet for anvendt medieforskning, RAM, og nestleder samme sted 2009-2013.
Fra 2011 til 2019 var jeg redaktør for Grounded Theory Review.
Jeg var leder for masterprogrammet i dokumentar-produksjon ved Universitetet i Stavanger (2011-2013) og avdelingsleder og leder for Veiledningsprogrammet ved Senter for relasjonsutvikling, nåværende ViD (2007-2009).
Jeg har også vært redaksjonssjef for foto- og grafikk i Adresseavisen (1996-1999) og leder for redesignprosjektet Visuell avis samme sted (1999).