Hjem
Einar Røttingens bilde

Einar Røttingen

Professor
  • E-postEinar.Rottingen@uib.no
  • Telefon+47 55 58 69 72
  • Besøksadresse
    Lars Hillesgt. 3
  • Postadresse
    Postboks 7800
    5020 Bergen

Norsk:

Einar Røttingen har studert piano ved Bergen Musikkonservatorium og Eastman School of Music hvor han tok graden Master of Music. Han har siden den kritikerroste debuten i 1987 vært solist med Bergen Filharmoniske Orkester og Sønder Jylland Symfoniorkester med dirigenter som Dmitri Kitayenko, Ari Rasilainen og Karsten Andersen. Han har i en årrekke medvirket bl.a. i Festspillene i Bergen og Troldhaugens konsertserier som solist og kammermusiker. Røttingen har konsertert som solist og kammermusiker i en rekke land i Europa, i USA og Asia. Samarbeidet med komponisten Harald Sæverud resulterte i flere urfremførelser og kritikerroste innspillinger av samtlige verk for solo-klaver og med orkester. Han har også bestilt og urfremført en rekke verker av nålevende komponister. Av nyere innspillinger kan nevnes soloinnspillingen ”Avgarde”, George Crumbs Makrokosmos og ”Hika” (med fiolinisten Trond Sæverud). Sistnevnte CD ble kåret til ’Selection of the month’ i The Strad i 2002. I 2005 var Røttingen solist med BFO i urfremførelsen av Knut Vaages verk Hokkaidos Hagar. Solo-CDen Norwegian Variations med verker av Tveitt, Grieg og Valen ble kåret til ’Special Selection’ i International Piano i 2006 og ’Record of the Year’ av The International Grieg Society of Great Britain. CDen er også inkludert som del av doktor-avhandlingen utgitt samme år: Etablering av en norsk klavertradisjon: Interpretative trekk ved Edvard Griegs Ballade op.24, Geirr Tveitts Sonate nr.29 op.129 og Fartein Valens Sonate nr.2 op.38. I 2007 fremførte Røttingen sammen med sangeren Njål Sparbo Griegs samtlige 172 sanger i 7 konserter som del av Grieg-jubileet. Som ledd i feiringen av Olivier Messiaens 100 års jubileum 2008 fremfører han Vingt Regards sur l’enfant Jesus og Des Canyons aux etoiles. Røttingen har mottatt Bergen Kommunes Kulturpris og Robert Levins Festspillpris for sitt arbeid og sin profil som pianist og pedagog. Han er professor i utøvende musikk ved Griegakademiet, institutt for musikk, Universitetet i Bergen.

English:

The pianist Einar Røttingen was born in Bergen and received his education at the Bergen Music Conservatory and Eastman School of Music. In addition to being a regular guest at the annual Bergen International Festival and Edvard Grieg Museum concert series in Norway, he has performed extensively as a soloist and chamber musician in major cities in Europe, USA and Asia. Throughout the 1980s, Røttingen worked closely with the Norwegian composer Harald Sæverud and has recorded all the solo piano music in addition to the Piano Concerto with Bergen Philharmonic Orchestra (Simax). He has also collaborated with many living composers and has commissioned numerous works. His recordings include the solo-CD Avgarde with works by Knut Vaage, Torstein Aagaard-Nilsen, Glenn Haugland, Jostein Stalheim and Ketil Hvoslef and others, Hika - with the violinist Trond Sæverud in works by Crumb, Takemitsu, Messiaen, Debussy and Grieg - and George Crumb’s Makrokosmos. Hika was chosen as ‘Selection of the month’ in The Strad in 2002. In 2005 Einar Røttingen was soloist with the Bergen Philharmonic Orchestra in the first performance of Knut Vaage’s Piano Concerto The Gardens of Hokkaido. The solo-CD  Norwegian Variations, which includes Grieg’s Ballade op.24 and sonatas by Fartein Valen and Geirr Tveitt, was chosen as ‘Special Selection’ in International Piano in 2006 and awarded ‘Record of the Year’ by The International Grieg Society of Great Britain. This CD is also included in his PhD dissertation from 2006: Establishing a Norwegian Piano Tradition: Interpretive Aspects of Edvard Grieg’s Ballade op.24, Fartein Valen’s Sonata no.2 op.38 and Geirr Tveitt’s Sonata no.29 op.129. In 2007 Røttingen performed the complete 172 songs of Edvard Grieg with the bass-baryton Njål Sparbo in a series of 7 concerts as part of the Grieg September Festival in Bergen. As a part of the 100th anniversary of Olivier Messiaen’s birth in 2008 he performed, among other works, Vingt Regards sur l’enfant Jesus and Des Canyons aux Etoiles. Einar Røttingen has been awarded the City of Bergen Cultural Prize and The Bergen International Festival’s Robert Levin Festival Prize. He is Professor of Music Performance and is head of the Masters Program in Performance at the Grieg Academy, Department of Music, University of Bergen.

 

Francaise:

Né à Bergen, Einar Røttingen a étudié le piano au Conservatoire de musique de Bergen et à la Eastman School of Music où il a obtenu le diplôme de Master of Music. Depuis son début favorablement salué par la critique en 1987, il a été soliste avec l’Orchestre philharmonique de Bergen et avec l’Orchestre symphonique de Sønder Jylland sous la baguette notamment de Dmitri Kitayenko, Ari Rasilainen et Karsten Andersen. Outre sa participation régulière au Festival international de Bergen et aux séries de concert de Trollhaugen (le Musée Edvard Grieg) en Norvège, il a donné de nombreux concerts en tant que soliste et musicien de chambre dans les grandes villes d’Europe, aux Etats-Unis et en Asie. Sa coopération avec le compositeur Harad Sæverud     a débouché sur plusieurs premières auditions ainsi que sur l’enregistrement de toutes les pièces pour piano solo ainsi que le concerto avec l’Orchestre philharmonique de Bergen. Il a également commandé et joué en première audition plusieurs oeuvres de compositeurs contempoprains. Parmi ses plus récents enregistrements, nous mentionnerons pour piano solo  Avgarde  avec des pièces de Knut Vaage, Torstein Aagaard-Nilsen, Glenn Haugland, Jostein Stalheim, Ketil Hvoslef et autres, Hika - avec le violoniste Trond Sæverud dans des oeuvres de Crumb, Takemitsu, Messiaen, Debussy et Grieg, ainsi que Makrokosmos de George Crumb. Hika a été choisi comme « Selection of the month » dans The Strad en 2002. En 2005, Einar Røttingen a joué avec l’orchestre Philharmonique de Bergen en première audition le concerto pour piano de Knut Vaage, Les jardins de Hokkaido . Son CD en solo  Norwegian Variations  qui contient la Ballade op. 24 de Grieg et des sonates de Fartein Valen et de Geirr Tveitt a été choisi comme «Special Selection » dans International Piano en 2006 et  « Record of the year » par The International Grieg Society of Great Britain. Ce disque fait également partie de sa thèse de doctorat publiée la même année : Etablissement d’une tradition pianistique norvégienne : traits interprétatifs dans la Ballade op.24 d’Edvard Grieg, la Sonate no 29 op. 129 de Geirr Tvteitt et la Sonate no 2 op.38 de Fartein Valen. En 2007, Røttingen a exécuté avec le chanteur Njål Sparbo la totalité des 172 mélodies de Grieg au cours de 7 concerts donnés lors du Festival Grieg de Septembre. Dans le cadre de la célébration du centenaire de la naissance d’Olivier Messiaen en 2008, il a notamment exécuté Vingt Regards sur l’enfant Jésus et Des Canyons aux étoiles. Il a remporté le Prix de la culture de la ville de Bergen et le Prix Robert Levin du festival de Bergen pour son travail et son profil de pianiste et de pédagogue. Il est professeur d’exécution musicale à l’Académie Grieg, Institut de la musique, à l’Université de Bergen.

 

 

 

 

 

 

Tidsskriftartikler
  • Røttingen, Einar. 2003. Norske variasjoner for klaver: musikalske reiser i tid og rom. Festspillmagasinet. 84 sider: 40-43.
Rapporter/avhandlinger
  • Røttingen, Einar. 2006. Etablering av en norsk klavertradisjon: Interpretative trekk ved Edvard Griegs Ballade op.24, Geirr Tveitts Sonate nr.29 op.129 og Fartein Valens Sonate nr.2 op.38. Norges Musikkhøgskole, Oslo. 266 sider.
Kunstnerisk produksjon
  • Smith, Bettina; Røttingen, Einar. 2008. Olivier Messiaen: Harawi.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

LP/CD - innspillinger        

 

1984-2009

 

Serres Chaude – Melodies Francaises

m/mezzosopran Bettina Smith. Sanger av Chausson, Faure og Saint Saens. LAWO CLASSICS (2009)

 

Chromos

m/fløytisten Gro Sandvik . Verker av Stalheim, Lune jr., Bull, Berg og Vaage. PRO MUSICA/GRAPPA (2007).

 

Norwegian Variations

Solo CD med Griegs Ballade op.24, Fartein Valens Sonate nr.2 op.38 og Geirr Tveitts Sonate nr.29 op.129

 PRO MUSICA/GRAPPA (2005).

 

Reflections. Chamber Music by Edvard Hagerup Bull.

m/fiolinisten Ricardo Odriozola. Duo nr.1 og 2 for fiolin og klaver. VNP (2004)

 

Crumbs Makrokosmos I-IV

CD-er med komplett Makrokosmos I-IV av Crumb. Medvirkning på

Makrokosmos II og IV. CLASSICO/Danmark. (2003).

 

Hika

Med fiolinisten Trond Sæverud. Grieg-sonate i c-moll, Debussy-sonate, Messiaen-tema/variasjoner, Crumb-nocturnes, Takemitsu-Hika. SIMAX  (2001)

 

Avgarde 

Norsk samtidsmusikk for klaver solo av Aagaard-Nilsen, Vaage, Stalheim, Haugland og Hvoslef. Norsk komponistforening/HERMERA (2000)

 

Mogens Christensen: Music for Solo Instruments vol. 1

CD med soloverket “The Khazarian Mirrors (1991-93), dedikert til Einar Røttingen PAULA/Danmark(1998)

 

Harald Sæverud: Music for Orchestra vol. II

CD som solist i konsert for klaver og orkester op.31 Bergen Filharmoniske Orkester, Karsten Andersen, dirigent SIMAX (1997)

 

Harald Sæverud: The Complete Piano Music

3 CDer med samtlige verker for solo-klaver SIMAX (1996)

 

Mogens Christensen: Chamber and Vocal Music vol. 2

CD med  to-klaververket “The Tale of Adam Ruhani” og sinfonietta “A Fancyer’s Delight” . PAULA/Danmark (1994)

 

The Music of Edvard Grieg

CD med 2 norske/symfoniske danser for firhendig klaver og fiolinsonate nr.3, 1.sats NARRANTE (1992)

 

Edvard Grieg: Four-hand Piano Music

CD med komplett musikk for firhendig piano VNP  (1990)

 

Homage à Sæverud

LP og CD med klaverstykkene “På kingelvevstrenger” og “Vindharpeslåtten” VNP (1986)

 

Jiri Hlinka med studenter

LP med Rachmaninoffs Etude Tableaux op.33, G-moll og B-moll VNP (1984)

What the critics and the press write about “NORWEGIAN VARIATIONS” released in May 2005 on SIMAX CLASSICS (www.simax.no). The CD includes Geirr Tveitt’s Sonata no. 29, Fartein Valen’s Sonata no. 2 and Edvard Grieg’s Ballade op. 24.

 

International Piano (chosen as IP selection of the month March/April 2006) writes:

“These three near-masterpieces show different faces of the Norwegian piano tradition, the program usefully coupling a well-known item as a bridge to two pieces that deserve similar centrality… - and the utter fluency and conviction of Røttingen’s performance here will assure listener’s who haven’t heard the handful of recordings of the Tveitt and Valen works that his handling of them is just as assured. Excellent recorded sound, too. Here’s a disc that should appeal to specialists and newcomers alike”.

 

Morgenbladet writes:

“With ‘Norwegian Variations’ Einar Røttingen presents some of the best Norwegian piano music. Tveitt, Valen and Grieg is here taken seriously… Røttingen brings out melodic beauty and variation in sound production in addition to the Sonata’s monumental and contrapuntal forces (Tveitt)… The Ballade is a drama of great contradictions, and here Røttingen articulates the sudden shifts from the dancing wildness to the far-stretched melancholy and funeral march in the middle variation”.

 

Dagens Næringsliv writes:

“…The Bergen-pianist Einar Røttingen brushes the dust off Grieg, Valen and Tveitt. The works become shining original objects of sound…”

 

“...Here comes the young Røttingen in high tempo and makes Tveitt’s piece into something that glimmers. It’s unbelievable… Røttingen’s choice of high tempos is genius …”

 

“…Pianist Einar Røttingen brings forth a furious and threatening level (Grieg)…”

 

Vårt Land writes:

“…Tveitts music seldom calms down and the restless drive forward is emphasized when Einar Røttingen handles these powerful forces. The pianist keeps up with Tveitt’s striving towards the high altitudes….”

 

“…Røttingen alternates elegantly between the feverish intensity and the vulnerable longing which both are present in this music (Valen)…”

 

“…Røttingen reaches in to the inner expression that grips us. He presents music written by a human being clinging on to life, and does this in a believable way (Grieg)…”

 

Bergens Tidende writes:

“…The excellent pianist Einar Røttingen plays fast passages so that the keys almost get hot (Tveitt)…”

 

“…Another memorable experience is Grieg’s Ballade, which Røttingen makes emotional and with depth, at the same time playing the melodic line in the bass in a clear and resolved way...”

 

Dagbladet writes:

“…done with attentive precision and a fine sense of style…”

 

“…Røttingen’s selective sense for details and nuanced sound production serves the music well, and this becomes rightfully evident in the CDs finest interpretation, that of Fartein Valens Second Sonata. I have scarcely heard it better played…”

 

Fædrelandsvennen writes:

“… a glittering performance of Grieg’s great Ballade.”

 

 

 

Utdrag fra kritikker i pressen 1982 - 2002

 

 CHOPINS BALLADE I F-DUR

...At han er en langt kommet pianist, dokumenterte han overbevisende nok i sin tolkning av Chopins Ballade nr.2 i f-dur, der han behersket den vanskelige spenningen mellom det ømt lyriske og det dramatisk bevegede.....          (A.Chr.Meyer, Morgenavisen, april 1982)

 

...Han har avgjort sjeldne pianistiske anlegg... (K.Helbekkmo, Bergens Tidende, april 1982)

 

...Pianisten Einar Røttingen er kommet langt i sine pianistiske ferdigheter, og i Chopins Ballade nr.2, fikk han virkelig utfolde seg... ...klangbehandlingen var god... (H.Pytte, Dagen, april 1982)

 

FIOLINSONATER AV BEETHOVEN OG PROKOFJEV

...Det var nesten utrolig å høre hvor rutinert dyktig han behersket sine partier, nesten Levin på det beste...  kunstnerisk seier for ham...

(B.Kortsen, Bergens Arbeiderblad,september 1982)

 

FAURES KLAVERKVARTETT op.15

...Ikke minst måtte man beundre hvor klanglig fint Røttingen tilpasset sitt spill til de tre strykerenes....(A.Chr.Meyer,Morgenavisen,1983)

 

DE UNGES KONSERT MED BERGEN FILHARMONISKE ORKESTER

...I den kolossalt vanskelige kadensen... Røttingen fikk vist hva han er god for som pianist.(B.Kortsen,Bergens Arbeiderblad,mai 1984)

 

...ga solisten, Einar Røttingen, anledning til å dokumentere et bredt pianistisk repertoar... Ingen tvil - solistrekkens ankermann er en begavet musiker i rivende utvikling (K.Leikvoll, Bergens Tidende, mai 1984)

 

SOLIST MED BERGEN FILHARMONISKE ORKESTER I CHOPIN OG RIMSKIJ KORSAKOFF

...I Chopins Andante, med arabesker og brutte akkorder, var klangbehandlingen og spillet mykt og nennsomt, med en del naturlige rubati. Også Polonaisen fikk et visst lyrisk preg, men Røttingen presterte også overlegen virtuositet og naturlig briljans og kraft med bredde i foredraget. ...Mellom perlende passasjer og maktfullt akkordspill viste solisten også fin sans for forming og frasering. Stort bifall...(V.Aamodt, Bergens Tidende, april 1985)

 

SÆVERUDS KJEMPEVISESLÅTTEN UNDER FESTSPILLENE I BERGEN

... en aldeles fremragende tolkning av Kjempeviseslåtten...en betydelig pianist ... fandenivoldsk temperementsutfoldelse...

(A.Chr.Meyer, Morgenavisen, juni 1986)

 

FIRHENDIG PÅ TROLDHAUGENS SOMMERSERIE

...Særlig imponerende var den til tider nesten orkestrale klangen de fikk ut av flygelet... på de lyriske stedene viste de to pianistene en sjelden fin sans for det klangelige.(K.Sæverud, Bergens Tidende, juli 1986)

 

PREDEBUT I HÅKONSHALLEN

...Sylskarpe oktavpassasjer “satt” presist i Einar Røttingens spill og blendende fingerrapiditet manglet heller ikke i Martinus Sonate... Einar Røttingens følsomme tolkning av Crumbs Makrokosmos ble etter min oppfatning en særpreget musikalsk opplevelse - et høydepunkt i et profilert programoppsett...(K.Leikvoll, Bergens Tidende, mars 1987)

 

MUSIC FACTORY UNDER FESTSPILLENE I BERGEN

...Einar Røttingen overbeviste... i George Crumbs krevende “Makrokosmos”...(K.Sæverud, Bergens Tidende, mai 1987)

 

 

DEBUT I UNIVERSITETETS AULA I OSLO

 

“OPPLAGT KLAVERTALENT”

Aula-debutanten Einar J.Røttingen er ingen grønnskolling på konsertpodiet - han har bl.a. gjort seg bemerket under Festspillene i Bergen. At han er et opplagt klavertalent, stod klart straks han tok i flygelet. Imponerende mestret han Beethovens krevende “Waldsteinsonate”...i adagioen fordelte han virkningsfullt lys og skygge - som i et Shakespeare-drama. Også den lyriske sang i finalen kom til sin rett. Røttingen er saklig uten å bli tørr. Derfor fikk han spesielt godt fram den logiske sammenheng og de melodiske linjene i Skrjabins sonate nr.4... (Martinus sonate)Udelt besnærende var Røttingens livfulle, utrykksvarierte spill. At Røttingen heretter må regnes blant våre fremste tolkere av moderne musikk, viste han likevel først og fremst i George Crumbs “Makrokosmos”...formidlet overbevisende verkets eksotiske klangmagi.

(J.Sørå, Verdens Gang, sept.1987)

 

“FREMRAGENDE DEBUTANT”

Med utgangspunkt i det Bergenske musikkliv har Einar J.Røttingen siden 85 markert seg som en dyktig pianist...denne debutkonserten var uvanlig hørverdig...Konserten bekreftet Røttingens høye ferdighetsnivå og kunstneriske talent. Programmet lå på et usedvanlig krevende nivå både teknisk og musikalsk. Disse krav imøtekom debutanten, enten de var av teknisk eller musikalsk art. Stundom var hans tekniske virtuositet helt blendende, men under konserten som helhet gjorde dog hans musikalske innsikt og formidlingsevne det sterkeste inntrykk. Fremragende til debutant å være! (Beethovens “Waldsteinsonate”) Denne utviklet han målbevisst og med et mektig syngende klaver... Skrjabins Sonate nr.4 ble en oppvisning i avansert klaverteknikk, og samtidig merket man seg at den musikalske meddelelse var uavhengig av langsomt eller hurtig tempo.

Et høydepunkt ble Martinus Sonate fra 1954. Tolkningen var gjennomarbeidet, engasjementet følbart, og klangbehandlingen nyansert og helt nydelig. Bravo!....(A.Solhaug, Vårt Land, sept.1987)

“MESTERLIG DEBUT”

...Hans merittliste som kammermusiker og solopianist er lang, og konserten mandag viste at han er en musiker med betydelige erfaringer på sitt instrument. Programmet var meget krevende, og allerede i åpningen viste debutanten et han tok mål av seg til en presentasjon utenom det vanlige. Hans fremførelse av Beethovens Sonate i C-dur op.53 “Waldstein” gav klare indikasjoner på hans musikalske forståelse og tekniske skolering. Her fantes en sterk bevissthet, autoritet og tyngde i utformingen...(Skrjabin og Martinu) I begge var klangbehandlingen utsøkt, og den tekniske gjennomføringen uten lyte... (Crumb)Det var en mesterlig tolkning, og debutanten behersket til fulle alle sider av det meget krevende verket...Få mennesker var tilstede. Det vil rette på seg, pianisten Einar J.Røttingen har meget på hjertet. (I.Karevold, Aftenposten, sept.1987)

 

 

SÆVERUDS SAMLEDE VERK FOR KLAVER I TROLDSALEN

...overbevisende spill, både følsomt og  poengtert...(K.Leikvoll, Bergens Tidende, april 1989)

 

...stoffet fløt krystallklart og oversiktlig...det musikalske uttrykk virket overbevisende og ekte...(S.C.Lepsøe, Bergens Tidende, april 1989)

 

NORDISK PREMIERE PÅ CRUMBS ZEITGEIST FOR 2 KLAVER

...i løpet av få år har utviklet seg til en dreven og innsiktsfull tolker av ny musikk...(K.Leikvoll, Bergens Tidende, sept.1989)

 

SOLOKONSERT I SOLA KULTURHUS MED DEBUSSY, SJOSTAKOVITSJ OG GRIEG

...et særlig vakkert og følsomt anslag...(M.J., Jærbladet, april 1990)

 

RONDO CON VARIAZIONI AV KETIL HVOSLEF I KRISTIANSAND

...såvel pianist som instrument fikk vist sin klasse..(A.B.Faksvåg. Fedrelandsvennen.,høst 1990)

 

 

MESSIAENS VINGT REGARDS SUR L’ENFANT JESUS

 

“KLAVERVERK MED UTROLIGE DIMENSJONER”

Olivier Messiaens “Vingt regards sur l’enfant Jesus” ikke bare innehar en sentral plass, men ruver virkelig i vårt århudredets klaver- musikk....verket griper ubønnhørlig fast i deg fra første takt - og siden strømmer opplevelsene på...Både rytmen og energien binder deg nesten fast til stolen...I sannhet en utrolig musikkopplevelse...Bare det å spille feilfritt et så teknisk krevende verk - og av slikt format står det stor respekt av. Men Einar Røttingen har både nok kraft, intelligens, fantasi og poesi i seg til å yte partituret rettferdighet. Det var der aldri tvil om i Troldsalen søndag formiddag. Velvalgte tempi og identifisering med stoffet gjennom fem års modningstid har gitt utrolige resultater. Jeg tror Messiaen ville ha likt seg godt på Troldhaugen ved denne milepælen. (S.C.Lepsøe, Bergens Tidende, november 1990)

 

 

SOLIST I ALBAN BERGS KAMMERKONSERT MED BIT-20

....Det spilles lenge og godt i Alban Bergs kammerkonsert. David Stewart og Einar Røttingen var utmerkete ambassadører for komponisten...

(K.Leikvoll, Bergens Tidende, vår 1991)

 

DUO OG VALENS VARIASJONER FOR KLAVER

...Hun hadde hele tiden glimrende støtte av sin medarbeider ved flygelet, Einar Røttingen. Han imponerte med både rapid fingerteknikk og stor kraft i de klanglige utladningene. Vi fikk etterpå oppleve Røttingens fine klaverkunst i Fartein Valens variasjoner for klaver. Det er ikke gitt hvem som helst å mestre dette vanskelige verket, men Røttingen overbeviste med fin klangbehandling og klarhet i linjeføringene...(T.Lund, BA, 1992)

 

...Et meget bra samspill...I Fartein Valens “Variations” for klaver solo understreket Einar Røttingen hvilken eminent klangbehandler han er. Vanskelig tilgjengelig musikk ble profilert på utmerket vis, fra det enkle melankolske til det forunderlige, fritonalt komplekse...(S.Lepsøe, Bergens Tidende, vår 1992)

 

DUO OG VALENS VARIASJONER I DANMARK

...ungdommelig friskhed...De to musikere fandt sammen  i et homogent og jævnbyrdigt spil, der havde både gnist og temperement og romantisk “schwung”...Einar Røttingen viste en solid og stærk pianistisk præstation i Fartein Valens “Variationer” op.23. Stykket formede seg i en stort anlagt dynamisk bue, hvor pianisten hele tiden havde klarhed over den musikalske udvikling, også når det gjaldt de virtuose og dramatisk fortættede partier. Klarheden blev blandt andet tilvejebragt via en sirlig pedalbrug, der profilerede sammenflydende klange over for staccatomotiver...(S.Søgaard, Jyllandsposten, august 1992)

 

NORDLYDFESIVALEN  1992  MUSIKK AV GEORGE CRUMB

 

...Einar Røttingen ga en meget intens og levende utførelse av Mogens Christensens stemningsfulle komposisjon De Khazariske Spejle. Men det var først i George Crumbs Makrokosmos bok II at hans eminente klaverspill nådde de virkelig store høyder. Foruten å besitte en fenomenal utviklet teknikk, har han som få andre en innlevelsesevne som gjør hans tolkninger av særlig Crumb til en sjelden stor konsertopplevelse. For en lykke det må være for komponisten å bli møtt med en slik genuin gjennskaperforståelse. Han var da også tydelig grepet og rørt av Røttingens glimrende fremføring av sin musikk...(B.Kortsen, Haugesunds Avis, sept. 1992)

 

“FANTASTISK TONEVERDEN”

Nye klangdimensjoner. Utrolig spennende. Faktisk grensesprengende! Det er den amerikanske samtidskomponisten Geoerge Crumb det dreier seg om. Og hans 35 minutter lange Makrokosmos II som Einar Røttingen trollbandt et stort publikum med i Gunnar Sævigs sal mandag kveld. Ikke bare fremførte han de tolv stykkene verket består av utenat, men med et sjeldent engasjement maktet han med nynning, plystring og hvisking - og klaverspill - å ta publikum langt inn i Crumbs helt spesielle og fantastiske toneverden...en totalopplevelse som virkelig hører til sjeldenhetene...

(S.C.Lepsøe, Bergens Tidende, sept.1992)

 

 

CRUMBS ZEITGEIST FOR 2  KLAVER

...Jan Hovden og Einar Røttingen mestret oppgaven med formidabel sikkerhet og vartet i tillegg opp med et imponerende klanglig repertoar...(E.Selvik, Bergens Tidende, sept,1992

 

AUTUNNALE 1993: SOLOKONSERT MED BIBALO, MORTENSEN, HVOSLEF, EGGE OG VALEN

...Røttingen penslet musikken med mange fine detaljer og fylte Bibalos kalde notebilde med gode porsjoner med varme...(Hvoslef) Einar Røttingen formet verket med vitalitet og markante linjer, særlig var avslutningen vakker...(E.Selvik, Bergens Tidende, okt.1993)

 

SOLO- OG DUOVERKER AV MOGENS CHRISTENSEN I DANMARK

...Den norske pianist Einar Røttingen og danskeren Erik Kaltoft leverede rent ud sagt fantastisk klaverspill...(Morgenposten. nov 1993)

 

...Smukt spillet av Einar Røttingen...(S.C.Steensen, Berlingske Tidende, nov.1993)

 

BEETHOVEN KONSERTSERIE (Samtlige trioer,fiolin- og cellosonater)

...sødmefylt klaverklang...triolene i klaverstemmen var ømme og myke...

...Einar Røttingens musikalske oversikt og rytmiske påpasselighet skapte generelt en god basis for fremførelsen...stor spontanitet og forfriskende musisering...Uunværlig i det totale bildet er ... pianist Einar Røttingen. Det er både befriende og forfriskende at han på alle konsertene har våget å musisere uforbeholdent og samtidig har lagt opp til ambisiøse og modige musikalske løsninger. På den måten har tolkningene fått blod og liv... (E.Selvik, Bergens Tidende, høst 1994/vår 1995)

 

SÆVERUDS KLAVERKONSERT MED SØNDER JYLLAND SYMFONIORKESTER

...Einar Røttingen viste seg som en yderst kompetent fortolker av denne musik, virtuos i de livlige yttersatser, sikkert karakteriserende førstesatsens variationsrække, fint poetisk i midtersatsens svale andante cantabile og med flot behersket energi i den nærmest forrygende finale. Stort spillet...(B.Sørensen ,Jydske Vestkysten, sept.1995)

 

HINDEMITH-JUBILEUM: LUDUS TONALIS

...Røttingens tolkning var lojal, solid. Han spilte seg gjennom de mange avsnittene med presisjon og tyngde.Og antydet så samtidig, i glimt, at det i denne rekke av korte satser ligger annet og mer enn tørr abstraksjon og formell reverens for den gamle høye skolen.....

(P.Larsen,Bergens Tidende, nov.1995)

 

BRAHMS PIANOKVINTETT

...en gnistrende tolkning av Brahms’ kvintett for strykere og klaver... eksplosjonsartet kraft...varm sødme...en forrykende og tett tolkning...Ikke minst fortjener pianist Einar Røttingen en ekstra blomst for ikke bare å klore seg fast på lasset. men også fordi han markerte seg som en svært påpasselig akkompaganatør - og pådriver når det falt seg slik. (S.C.Lepsøe,Bergens Tidende, april 1996)

 

SÆVERUDS  KLAVERKONSERT MED BERGEN FILHARMONISKE ORKESTER

...Torsdag kveld lyktes det, for Einar Røttingen har hva som kreves: innsikt i Sæveruds univers og et stort musikalsk talent. Han er omhyggelig lojal, han gjør rede for alle detaljer i denne komplekse klaverstemmen, men har samtidig så mye kraft og pianistisk overskudd at han kan gi musikken det nødvendige løft....gi den en opprinnelig friskhet tilbake.(P.Larsen, Bergens Tidende, februar 1997)

 

LIEDKONSERT PÅ TROLDHAUGEN

...Einar Røttingen fremstod nok en gang som en uovertruffen medspiller og reflektert støtte på klaveret Klang behandlingen hans i Schubert-sangene “Du bist dei Ruh” og “Im Abendrott” gjorde særlig inntrykk...(Espen Selvik, Bergens Tidende, august 1997)

 

SOLOKONSERT I BERLIN MED SÆVERUD,HVOSLEF  OG GRIEG

 

...der norwegische Pianist Einar Røttingen, am Sonnabend zu Gast im Meistersaal, über enorme klangsensualistische Fähigkeiten verfügt. Ein Piano ist bei ihm nie nur eine Farbe, eine Lautstärke; ein Piano besteht unter Röttingens Händen aus Zahlreichen winzigen Abstufungen, zarten Nuancen, sensitiven Facetten. Röttingen ist ein grosser Erzähler der kleinen Geschichten... er spielt Hvoslefs Stück fabelhaft...Edvard Griegs “Ballade in G-moll”.In diesen Variationen über eine norwegische Volksweise entspinnt sich ein stupendes Panorama, eines, das Einar Röttingen mit stilsicherem Zugriff und differenzierendem Gestus auffächert... (J.Otten, Berliner Zeitung, august 1998)

 

...Diesen Eindruck unterstrich nicht zuletzt die scharfe rhytmische Pointierung und dynamische Nachzeichnung durch Röttingen. Ebenso engagiert und geschliffen spielte er eine Beethoven Fantasie von Ketil Hvoslef... Der Höhepunkt dieses Meistersaal-Abends in der Reihe des IV.Festivals der europäischen Musik war dann doch Edvard Griegs Ballade in G-moll op.24. Röttingen spielte seinen Grieg mit sprechender Deklamation, scharfer Kontrastfreudigkeit. zeitnaher musikalischer Schönheit und schlanker Virtuosität: man fühlte sich dem Komponisten nahe. (E.Schwinger, Der Tagespiegel, august 1998)

 

 konserter som dirigent:

 

“EKSKLUSIVT OG SPENNENDE”

Bergen Musikkonservatorium går nye veier. Med Einar Røttingen som innsiktsfull leder presenterte musikerene fra konservatoriet onsdag kveld samtidsmusikk som var eksklusiv, men også uhyre spennende. Det velvalgte programmet begynte med Anton Weberns “Konsert for 9 instrumenter.......Lutoslawskis verk..Den forente fortreffelig klang og dynamikk i spillet. Slik gjøres Lutoslawski attraktiv. Høydepunktet ble...med George Crumbs “Ancient voices of Children”....En fin komposisjon i utmerket fremføring av dyktige musikkstudenter.Et lydhørt publikum - gledelig mange i tallet - opplevde samtidsmusikk av godt merke i Håkonshallen omnsdag. (K.Leikvoll, Bergens Tidende, nov. 1989)

 

“EN FORUNDERLIG TONEVERDEN”

En helaften med Goerge Crumb stiller krav til lytteren. Vi opplevde det sist fredag da Musikkonservatoriet med Einar Røttingen som primus motor la opp til en konsert med utelukkende verker av den amerikanske komponisten på programmet....Det var gripende musikk. dyktig fremført av konservatoriestudenter under Einar Røttingens ledelse. (K.Leikvoll, Bergens Tidende, feb. 1992)

 

“EKSAMENSKONSERT PÅ HØYT PLAN”

...en krevende hovedfagskonsert i Griegakademiets regi......Lydmønstre, klangkonstelasjoner og rytmer i ordnede formasjoner - omgitt av stillhet, fikk mening under Einar Røttingens klare, presise ledelse. (K.Leikvoll, Bergens Tidende, juni 1998)

 

CD- utgivelser:

 

GRIEG: MUSIKK FOR 4 HENDIG KLAVER

 

...kombinasjon av kraft og klangbehandling...plettfri teknikk...To hjerner og tjue fingrer koordineres på utmerket vis i tolkninger som understreker holdning og naturlig balanse mellom ekspressivitet og friskhet...kraft og poesi finner du rikelig av.Bravo (S.C.Lepsøe, Bergens Tidende, 1991)

 

...Rytmisk presisjon i et fint samspill preger de to Bergenspianistenes spill. Her er lidenskap og glød i de hurtige partiene, mens de langsomme

avsnittene blir tilført både poesi og varme - uten en eneste gang å henfalle til utvendig sentimentalitet. Og aldri blir klarheten i spillet subbet til av for mye pedalbruk....anbefale innspillingen på det beste. (T.Lund, BA, 1991)

 

 

SÆVERUD: THE COMPLETE PIANO MUSIC

 

 

“SÆVERUD - MODIG OG RETT FRAM”

...Pianisten Einar Røttingens trippel-CD rommer et ungdomsrent og eplefriskt syn på jubilantens rislende bekker av elegant pianomusikk...Røttingen (avslører) en annen temperatur, et doggfriskt syn på denne musikken...Han spiller modig og rett fram, fyller den med lys og liv. Han spiller den med klar tanke og som det selvfølgeligste i verden...Hans tolkninger...representerer en direkte og uproblematiserende lyst syn på denne musikken...(O.E.Aune, Vårt Land, juli 1996)

 

 

“LITT AV EN BRAGD”

Einar Røttingen har med denne komplettutgaven av Harald Sæveruds musikk for piano gjort litt av en bragd. Ikke bare står han for den absolutt første komplettutgaven, som bant annet inneholder den store og hittil uinnspilte sonaten i g-moll fra 1921. Viktigere er det at han med dette albumet presenterer 3 CDer som bygger på flereårs innstudering og hyppige “privattimer” med komponisten. Resultetet er mer enn bra...Einar Røttingen har laget en innspilling som tåler å bli satt under lupen. Spillet hans er slik som Sæveruds uttrykk også var - levende og intenst. I “Kristi Blodsdråper” gir han vakker melodi nerve og liv, uten at uttrykket blir for sentimentalt. I “Kjempeviseslåtten” viser han sin evne til å lese stort. Utviklingen fra det milde til det opprørske når motstandskraften kulminerer - ispedd skarpe rifleskudd - er usedvanlig velformet, og slik at det lange crescendoet nøye kontrolleres og dermed gir den nesten nifse effekten det skal ha. Det rytmiske filigransarbeidet i “Vindharpeslåtten” er krystallklart festet til rillene. Og slik kunne jeg fortsette...En bedre innspilling i forkant av 100års-jubileet kan jeg vanskelig forestille meg. (S.C.Lepsøe, Bergens Tidende, august 1996)

 

 

“LIV LAGA”

...Røttingen er en rikt utrustet pianist - med høyt oppdrevet teknikk og et følsomt, poetisk gemytt. Ikke minst hans forfinede klangbehandling setter han i stand til å avdekke stadig nye aspekter ved velkjente verker. Et autentisk stempel får disse innspillingene ved at Røttingen i 80-årene hadde et nært samarbeid med Sæverud...den samtidig likefremme og inderlige utformingen av “Rondo Amoroseo”....Røttingens tolkninger har et umiskjennelig personlig preg....En blant flere fulltreffere er ... utførelsen av “Syljetone” - den kunne tjene som mønstereksempel på subtil og suggestiv klangbehandling...I likhet med Sæverud selv har han også et bergensk glimt i øyekroken som nedfeller seg i et sjeldent tørrvittig tolkning av “Hammar-Tor-Slåtten”, og i en beseirende spretten utgave av “Småsvein-gangar”....Mange av disse opprinnelige orkestrale satsene er pianistisk særdeles krevende, men Røttingen mestrer dem storartet. Konklusjonen blir at Røttingen har levert en uttrykksmessig personlig og variert, klanglig poengrik og i det hele meget tilfredstillende presentasjon av Sæveruds samlede verker. (J.Søraa, VG, juni 1996)

 

.

..Røttingen plays in a clear, bright style, and with obvious affection... (P.Burwasser, Fanfare Magazine, nov.-des.1996)

 

 

...Sæveruds Klaviermusik eröffnet eine authentische Welt, die offensichtlich von Bartok ihren Ausgang nahm - stets filigran, stets kraftvoll und immer zerbrechlich, immer gerichtet. Einar Röttingen spielt so wunderbar. dass man wirklich die grosse Musik in  den überwiegend miniaturhaften Gebilden erkennt, und alle ungedruckten Werke wie die stimmungsvolle Sonate op.3 oder die Suite op.6 sind hier erstmals dokumentiert - Aufführungen von zeitlosem Wert! ...(C.Schlüren, Frankfurter Rundschau, juli 1996)

 

 

...Der Interpret ist nicht nur von der pianistischen Seite betrachtet ein Glücksfall. Einar Röttingen arbeitete mit Sæverud seit den achziger Jahren bis zu dessen Tod 1992 zusammen und hat einige der hier vorgestellten Stücke uraufgeführt. Er kennt auch den letzen Winkel der kleinsten Miniatur und erhellt ihn. Stets entsteht ein charkteristiches Ganzes, das sich organisch aus meist ungeheuer widerprüchlichen Details in sehr überraschender Weise zusammenfügt. Solch überlegen-vertieltes Musizieren ist nur einem universell eingestellten Musiker möglich, der sich nicht in der Mottenkiste nuffigen Spezialistentums einsperrt....So wiet es im Fall des ihm in Fleisch und Blut übergegangenen Sæverud zu beurteilen ist, habenvorliegende Aufnahmen eine beeindruckend hohe Qualitätsschwelle in jeder Hinsicht gesetzt. Hier kann man hören, wozu Sæverud in der Lage war, und ich möchte diese Edition Sammlern ebenso wie Neugierigen, Dirigenten und Klavierlehrern zur Lektüre empfehlen. .. Welch feiner Musiker Röttingen ist, davon gibt spätestens die unprätentiöse Phrasierung nackter Einstimmigkeit in “Solveigs Lied” auch dem letzten Zweifler Kunde. (C.Schlüren, Fono Forum, nov. 1996)

 

 

SÆVERUD: KLAVERKONSERT  MED BERGEN FILHARMONISKE ORKESTER

 

...klanglig raffinerte klaverkonserten -  både virtuost og følsomt tolket av Einar Røttingen... (J.Søraa, VG, juli 1997)

 

 

...Einar Røttingen legger inn all sin autoritet og virtuose teknikk for å gestalte verket... Innsatsen er beundringsverdig... (R.Storaas, Bergens Tidende, juli 1997)