- E-postGry.Heggli@uib.no
- Telefon+47 55 58 31 89
- BesøksadresseChristies gate 125015 Bergen
- PostadressePostboks 78075020 Bergen
Heggli har særlig arbeidet med kulturelle perspektiv på lesing og skriving, samt skriftlige og muntlige kommunikasjonsformer, og er for tiden engasjert i forskningsfeltet akademisk skriving og internasjonalisering. I tillegg har Heggli også kompetanse innenfor barne- og ungdomsforskning, med en interesse for aldersperspektiv, utdannings- og yrkesvalg samt skolehistorie.
Utvalgte publikasjoner:
2016 Care and career in the life scripts of young people – Gendered cases from the Czech Republic and Norway. Co-author: Haldis Haukanes. NORA: Nordic Journal of Feminist and Gender research, vol. 24, no. 3, 1-15.
2015 Krigen mot sukkeret: En kamp i det godes tjeneste? En studie av hvordan vitenskapelige og moralske diskurser former foreldreidentiteter. BARN - forskning om barn og barndom i Norden, no 1, p. 41-58.
2013 Brynjulf Alver (1924-2009). I: Etnologi og folkloristikk. En fagkritisk biografi om norsk kulturhistorie. Institutt for sammenlignende kulturforskning: Novus Forlag, p.267-283.
2013 Fearing the future? Young people envisioning their working lives in the Czech Republic, Norway and Tunisia. Co-authors: Haldis Haukanes and Marit Tjomsland. Journal of Youth Studies, vol 16, no 7, pp. 916-32.
2004 Alderstyranni og dekronologisering. Alder som kulturanalytisk perspektiv. Tidsskrift for kulturforskning 4
2002 Becoming and being a teenager. From childhood to youth through vernacular writing. In: Younger than yesterday, older than tomorrow. Cultural perspectives on contemporary childhood and youth. Åbo: NNF.
- (2016). Care and career in the life scripts of young people - gendered cases from the Czech Republic and Norway. NORA - Nordic Journal of Feminist and Gender Research. 165-180.
- (2015). Det farlig sukkeret, en trussel mot den gode barndommen? En studie av hvordan vitenskapelige og moralske diskurser former voksenidentiteter. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. 41-58.
- (2013). Fearing the future? Young people envisioning their working lives in the Czech Republic, Norway and Tunisia. Journal of Youth Studies. 916-931.
- (2004). Alderstyranni og dekronologisering alder som kulturanalytisk perspektiv. Tidsskrift for kulturforskning. 5-14.
- (2022). Lesepraksiser i allmueskolens omgangssskole.
- (2022). Omgangsskolelæreren mellom barken og veden.
- (2022). Omgangsskolelæreren i allmueskolen.
- (2023). «Liti e lønæ og liti e vyrnæ og» Omgangsskolelæreren mellom tekster og talemål.
- (2021). Tydelig, lydelig og prydelig. Lesepraksiser i omgangsskolen. Minneforelesning for Bente Gullveig Alver 26.08. 2021.
- (2015). Care and career in the life scripts of young people – cases from the Czech Republic and Norway.
- (2014). Care and career among in the life scripts of young people – cases from the Czech Republic and Norway.
- (2010). What factors influence students’ writing development in Higher Education? A case study of master students’ own perceptions.
- (2008). Youth and popular culture.
- (2007). The war against sugar. Ways of talking about children and sweetness in a Norwegian conteporary context.
- (2006). The contemporary status of sweets. Ideas and practices related to the health effects of sugar.
- (2006). Sukkerets ambivalente status: Barn i klemme mellom nytelse og helse.
- (2006). Spoken and Written Communication - More than Technique.
- (2011). Annerledeslandet - en respons til Ørnulf Hodnes bok "Folkeskolen i folkeminnet. En annerledes skolehistorie". Årbok for norsk utdanningshistorie. 88-94.
- (2008). Anmeldelse av Blanka Henrikssons avhandling ”Var trogen i alt”. Den goda kvinnan som konstruktion i svenska och finlandssvenska minnesböcker 1800-1980. Åbo akademis förlag, Åbo Akademi University Press 2008. Svenska landsmål och svenskt folkliv. 144-146.
- (2007). Anmeldelse av doktoravhandling: Ambivalent experiences and ambiguous stories. Susanne Nylund Skog 2002. Ethnologia Scandinavica. A Journal for Nordic Ethnology. 130-132.
- (2005). Bokanmeldelse: Oppdrag: Mamma, pappa. Fortellinger fra en ny generasjon foreldre. Tidsskrift for kjønnsforskning. 120-123.
- (2021). Omgangsskolelæreren i allmueskolen. Leseopplæring mellom tekster og talemål.
- (2022). Johan Theodor Storaker (1837-1872) - en ambisiøs og iherdig folketroforsker. Folkeminner, tidsskrift for Norsk Folkeminnelag. 10-19.
- (2007). Sukkerets krigere. Frykt og forargelse. Bergens Tidende.
- (2022). Kampen om bokstavene.
- (2013). Brynjulf Alver (1924-2009). 16 sider.