Hjem
Click
Marie von der Lippes bilde

Marie von der Lippe

Førsteamanuensis, religionsvitenskap
  • E-postMarie.Lippe@uib.no
  • Telefon+47 55 58 24 45
  • Besøksadresse
    Øysteinsgate 3
    Rom: 
    407
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen

Religionsdidaktikk, ungdom og religion, religion i skolen, religiøst mangfold, flerkultur, RLE, RE, religionsdialog, 22. juli

DIDAREL 1, DIDAREL 2, RELDI 111, RELDI 112, RELV 101, RELV 306

Bøker
  • Lippe, von der, Marie; Holth, Gunnar; Kallevik, Kjell Arne. 2007. Grunnbok 9, Horisonter: KRL for ungdomstrinnet. Gyldendal Akademisk. ISBN: 978-82-05-36316-8.
  • Lippe, Marie von der; Hansen, Ole Henrik B. 2006. Ett fag - mange muligheter : en praktisk håndbok i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. 118 sider. ISBN: 8276346545.
Tidsskriftartikler
  • Anker, Trine; Lippe, von der, Marie. 2016. Tid for terror: Læreres håndtering av kontroversielle spørsmål i skolens religions- og livssynsundervisning. Prismet. 67: 261-272.
  • Anker, Trine; Lippe, von der, Marie. 2015. Når terror ties i hjel : en diskusjon om 22. juli og demokratisk medborgerskap i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 99: 85-96.
  • Lippe, von der, Marie. 2015. Trenger vi flere lærebøker i religionsdidaktikk? Bokanmeldelse av Praktisk fagdidaktikk for religionsfagene Kari Repstad og Inger Margrethe Tallaksen Cappelen Damm 2014. Prismet. 03.
  • Lippe, von der, Marie; Skeie, Geir; Jozsa, Dan-Paul. 2015. Youth as pilots of the future – A comparative Study of Norwegian students’ Views and Experiences with Religion in Education. Religious Education Journal of Australia. 31: 23-29.
  • Lippe, von der, Marie. 2014. Hva med et forskningsbasert fag i skolen? Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. 2. 6 sider.
  • Lippe, von der, Marie; Anker, Trine; Roos, Merethe. 2014. Religion i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 98: 299-303.
  • Lippe, von der, Marie. 2013. Hvordan snakker ungdom om religion – og hvorfor snakker de sånn? En kvalitativ studie av ungdom i aldermen 13-15 år. DIN: Religionsvitenskapelig tidsskrift. 2. 7-31.
  • Lippe, von der, Marie. 2013. Baklengs inn i fremtiden. Bergens Tidende. Publisert 2013-10-08.
  • Lippe, von der, Marie. 2011. Reality Can Bite: Perspectives of Young People on the Role of Religion in Their World. Nordidactica. 2011: 15-34.
  • Lippe, von der, Marie. 2011. Young people's talk about religion and diversity: a qualitative study of Norwegian students aged 13-15. British Journal of Religious Education. 33: 127-142. doi: 10.1080/01416200.2011.543590
  • Lippe, von der, Marie. 2009. Religious diversity and intercultural education: a reference book for schools. British Journal of Religious Education. 31: 167-168.
  • Lippe, Marie von der. 2005. Religionens to sider. Klassekampen. Publisert 2005-07-31.
  • Lippe, Marie von der. 2002. Islam online.com. Bergens Tidende. Publisert 2002-09-09.
  • Lippe, Marie von der. 2001. Pinsen i politisk perspektiv. Bergens Tidende. 1. Publisert 2001-06-01.
  • Lippe, Marie von der. 2000. Den norske selvgodheten. Bergens Tidende. 1. Publisert 2000-10-26.
  • Lippe, Marie von der. 1999. En ny folkebevegelse i Latin-Amerika? ?. 12: 205-217.
Rapporter/avhandlinger
  • Lippe, von der, Marie. 2010. Youth, religion and diversity : a qualitative study of young people's talk about religion in a secular and plural society : a Norwegian case. Universitetet i Stavanger, Universitetet i Stavanger. 149 sider.
  • Lippe, Marie von der. 1998. Pentekostale bevegelser i Latin-Amerika: En diskusjon av tre forklaringsmodeller.
Bokkapitler
  • Anker, Trine; Lippe, von der, Marie. 2014. Religiøst mangfold i skolen. Kapittel 36, sider 619-635. I:
    • Wittek, Line; Stray, Janicke Heldal. 2014. Pedagogikk - en grunnbok. Cappelen Damm Akademisk. 683 sider. ISBN: 978-82-02-41424-5.
  • Lippe, von der, Marie. 2012. Young people's talk about religion and diversity : a qualitative study of Norwegian students aged 13-15. 2, sider 25-39. I:
    • Jackson, Robert. 2012. Religion, education, dialogue and conflict : perspectives on religious education research. Routledge. 178 sider. ISBN: 978-0-415-60431-4.
  • Lippe, von der, Marie. 2009. The French situation from a Norwegian point of vi. 8, sider 167-171. I:
    • Valk, Pille. 2009. Teenagers` perspectives on the role of religion in their lives, schools and societies. Waxmann Verlag. 448 sider. ISBN: 978-3-8309-2118-9.
  • Lippe, von der, Marie. 2009. Hermeneutic video analysis in ethnographic research. 4, sider 28-37. I:
    • ter Avest, Ina. 2009. Dialogue and conflict on religion. Studies of classroom interaction in European countries. Waxmann Verlag. 315 sider. ISBN: 978-3-8309-2272-8.
  • Lippe, von der, Marie. 2009. Scenes from a classroom : video analysis of classroom interaction in religious education in Norway. 11, sider 174-193. I:
    • ter Avest, Ina. 2009. Dialogue and conflict on religion. Studies of classroom interaction in European countries. Waxmann Verlag. 315 sider. ISBN: 978-3-8309-2272-8.
  • Lippe, von der, Marie. 2008. To believe or not to believe : young people's perceptions and experiences of religion and religious education in Norway. 6, sider 149-171. I:
    • Knauth, Thorsten. 2008. Encountering religious pluralism in school and society : a qualitative study of teenage perspectives in Europe. Waxmann Verlag. 416 sider. ISBN: 978-3-8309-1972-8.
  • Lippe, Marie von der. 2003. Tre forklaringsmodeller. 129-187. I:
    • 2003. Pinsekirker og samfunnsengasjement : religion og politikk i Latin-Amerika. 59 sider.
  • Lippe, Marie von der; Omdahl, Tore; Snoek, Lina. 2003. Innledning. 11-22. I:
    • 2003. Pinsekirker og samfunnsengasjement : religion og politikk i Latin-Amerika. 59 sider.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

PhD i religionsstudier/religionsdidaktikk (UiS)

Religions and Dialogue in Modern Societies: Interdisciplinary and Internationally Comparative Studies on the Possibilities and Limitations of Interreligious Dialogue (ReDi).The project runs from 2013-2018, and is led by Dr.Prof. Wolfram Weisse, Univeristy of Hamburg (funded by the German Federal Ministry of Education and Research). For more information see Cristin.