Stein Dankert Kolstøs bilde
Stein Dankert
Kolstø
Professor
Besøksadresse: 
Allegt. 55
5020 BERGEN
Postadresse: 
Postboks 7803
5020 BERGEN
Telefon: 
+47 55 58 48 39
Last ned visittkort
Bøker
  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. 2011. Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. 436 sider. ISBN: 978-82-7634-878-1.
  • Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert. 2011. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget. 288 sider. ISBN: 978-82-15-01733-4.
Tidsskriftartikler
  • Hauan, Nils Petter; Kolstø, Stein Dankert. 2014. Exhibitions as learning environments : a review of empirical research on students' science learning at Natural History Museums, Science Museums and Science Centres. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education. 10: 90-104.
  • Mestad, Idar; Kolstø, Stein Dankert. 2014. Using the concept of zone of proximal development to explore the challenges of and opportunities in designing discourse activities based on practical work. Science Education. 98: 1054-1076. doi: 10.1002/sce.21139
  • Sivle, Anders Honningdal; Kolstø, Stein Dankert; Hansen, Pål Kirkeby; Kristiansen, Jens. 2014. How do laypeople evaluate the degree of certainty in a weather report? A case study of the use of the Web service yr.no. Weather, Climate, and Society. 6: 399-412. Publisert 2014-07-01. doi: 10.1175/WCAS-D-12-00054.1
  • Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert. 2011. Utforskende arbeidsmåter i naturfag - uenighet og tvil som grunnlag for læring. Bedre Skole. 4. 33-37.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2011. Fra elevenes til fagets begrepsverden - en undervisningsmodell for forskerspiren. Naturfag. 2. 50-52.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2010. Karseprosjektet. Undervisning i Forskerspiren med to klasser på 8.trinn. Naturfag. 2. 72-77.
  • Kolstø, Stein Dankert; Aasen, Solveig Gjestvang; Undheim, Per. 2010. Elevforsk: Utforskende arbeidsmåter. Naturfag. 1. 71-73.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2009. Vektlegging av lesing i naturfaget. Del 2: Hvordan fremme elevens kompetanse i å lese naturfaglige tekster? NorDiNa : Nordic Studies in Science Education. 5: 76-88.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2009. Vektlegging av lesing i naturfaget. Del 1: Vil den nye norske læreplanen i naturfag øke elevenes lesekompetanse? NorDiNa : Nordic Studies in Science Education. 5: 61-75.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2008. Science education for democratic citizenship through the use of the history of science. Science & Education. 17: 977-997. doi: 10.1007/s11191-007-9084-8
  • Kolstø, Stein Dankert. 2008. Energi for enhver pris? – 22 elevers argumentering i "høyspentledningsaken". Naturfag. 1. 12-13.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2007. Læring av naturfag og matematikk gjennom prosjekter i teknologi og design. Naturfag. 1. 72-73.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2006. Et allmenndannende naturfag. Fagets betydning for demokratisk deltagelse. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education. 5. 82-99.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2006. Læring av matematikk gjennom prosjekter i teknologi og design. Tangenten: tidsskrift for matematikk i grunnskolen. 4. 4 sider.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2006. Patterns in students' argumentation confronted with a risk-focused socio-scientific issue. International Journal of Science Education. 28: 1689-1716. doi: 10.1080/09500690600560878
  • Kolstø, Stein Dankert. 2006. Lese, skrive og samtale om naturvitenskapelige emner. Naturfag. 2. 12-14.
  • Kolstø, Stein Dankert; Bungum, Berit; Arnesen, Erik; Isnes, Andres; Kristensen, Terje; Mathiassen, Ketil; Mestad, Idar; Quale, Andreas; Tonning, Anne Sissel Vedvik; Ulvik, Marit. 2006. Science students' critical examination of scientific information related to socio-scientific issues. Science Education. 90: 632-655. doi: 10.1002/sce.20133
  • Vhurumuku, Elaosi; Holtman, Lorna; Mikalsen, Øyvind; Kolstø, Stein Dankert. 2006. An investigation of Zimbabwe High School Chemistry Students'Laboratory Work-Based Images of the Nature of Science. Journal of Research in Science Teaching. 43: 127-149. doi: 10.1002/tea.20098
  • Kolstø, Stein Dankert. 2004. Socio-scientific issues and the trustworthiness of science-based claims. School Science Review. 86: 59-66.
  • Kolstø, Stein Dankert; Ulvik, Marit; Mestad, Idar; Quale, Andreas; Isnes, Anders; Kristensen, Terje; Mathiassen, Ketil; Arnesen, Erik; Tonning, Anne Sissel Vedvik. 2004. Danning, informasjonsvurdering og argumentering i naturvitenskap. Acta Didactica. 3. 82 sider.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2002. Hva er fysikk? Fra Fysikkens Verden. 64: 71-72.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2001. ''To trust or not to trust, ... '' pupils' ways of judging information encountered in a socio-scientific issue. International Studies in Science Education.. 23: 877-901.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2001. Scientific Literacy for Citizenship: Tools for Dealing with the Science Dimension of Controversial Socioscientific Issues. Science Education. 85: 291-310.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2000. Consensus Projects: Teaching Science for Citizenship. International Journal of Science Education. 22: 645-664.
  • Quale, Andreas; Andresen, Odd; Kolstø, Stein Dankert. 2000. Using IT-tools in the teaching of physics in Norwegian upper secondary schools: - intentions, expectations and practice. Acta Didactica. 2. 1-86.
  • Kolstø, Stein Dankert. 1995. Hva gjør kunnskapen med elevene? Norsk pedagogisk tidsskrift. 2/3. 51-58.
Rapporter/avhandlinger
  • Quale, Andreas; Isnes, Anders; Kristensen, Terje; Mathiassen, Ketil; Kolstø, Stein Dankert; Ulvik, Marit; Mestad, Idar; Arnesen, Erik; Vedvik, Anne Sissel. 2004. Danning, Informasjonsvurdering og Argumentering i naturvitenskap (DIA). Acta Didactica, Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, UiO. 82 sider.
  • Kolstø, Stein Dankert; Ulvik, Marit; Mestad, Idar; Quale, Andreas; Isnes, Anders; Kristensen, Terje; Mathiassen, Ketil. 2003. Danning, Informasjonsvurdering og Argumentering i naturvitenskap (DIA).Sluttrapport fra PLUTO-prosjektet. ITU, Bergen. 41 sider.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2001. Science Education for Citizenship - Thoughtful Decision-Making About Science-Related Social Issues. Unipub forlag. 1: 116. 186 sider.
  • Quale, Andreas; Andresen, Odd; Kolstø, Stein Dankert. 2000. Using IT-tools in the teaching of physics in Norwegian upper secondary schools: intentions, expectations and practice. Acta Didactica. 2 / 2000. 86 sider.
  • Stylianidou, F.; Ogborn, J.; Andresen, Odd; Balzano, E.; Giberti, G.; Gutiérrez, R.; Kolstø, Stein Dankert; Monroy, G.; Pérez, O.; Pintó, R.; Quale, Andreas; Rebmann, G.; Sassi, E. 2000. The nature of use by science teachers of informatic tools, STTIS (Science Teacher Training in an Information Society) Transversal Report on Work Package 1.2. European Commission DG XII - TSER: CT97 2020. University of Sussex, Institute of Education, UK. 185 sider.
Bokkapitler
  • Albe, Virginie; Barrué, Catherine; Bencze, Larry; Byhring, Anne Kristine; Carter, Lyn; Grace, Marcus; Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert; Reis, Pedro; Sperling, Erin. 2014. Teachers’ beliefs, classroom practices and professional development towards socio-scientific issues. Chapter 4, sider 55-69. I:
    • Bruguière, Catherine; Tiberghien, Andree; Clément, Pierre. 2014. Topics and Trends in Current Science Education. 9th ESERA Conference Selected Contributions. Springer. 601 sider. ISBN: 978-94-007-7280-9.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2012. Naturfag som forbereder til demokratisk deltakelse. Kapittel 5, sider 102-138. I:
    • Berge, Kjell Lars; Stray, Janicke Heldal. 2012. Demokratisk medborgerskap i skolen. Fagbokforlaget. 256 sider. ISBN: 978-82-450-1272-9.
  • Knain, Erik; Bjønness, Birgitte; Kolstø, Stein Dankert. 2011. Rammer og støttestrukturer i utforskende arbeidsmåter. Kapittel 3, sider 85-126. I:
    • Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert. 2011. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget. 288 sider. ISBN: 978-82-15-01733-4.
  • Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert. 2011. Utforskende arbeidsmåter - en oversikt. Kapittel 1, sider 13-55. I:
    • Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert. 2011. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget. 288 sider. ISBN: 978-82-15-01733-4.
  • Kolstø, Stein Dankert; Bjønness, Birgitte; Klevenberg, Bente; Mestad, Idar. 2011. Vurdering ved bruk av utforskende arbeidsmåter. Kapittel 6, sider 209-254. I:
    • Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert. 2011. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget. 288 sider. ISBN: 978-82-15-01733-4.
  • Kolstø, Stein Dankert; Knain, Erik. 2011. Hvordan lykkes med utforskende arbeidsmåter. Kapittel 7, sider 255-283. I:
    • Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert. 2011. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget. 288 sider. ISBN: 978-82-15-01733-4.
  • Mestad, Idar; Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert. 2011. Begrepslæring gjennom snakk og skriving. Kapittel 5, sider 164-208. I:
    • Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert. 2011. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget. 288 sider. ISBN: 978-82-15-01733-4.
  • Dzama, Emmanuel; Holtman, Lorna; Kolstø, Stein Dankert; Mikalsen, Øyvind. 2008. Practice-Related Underachievement in Science Education: The Case of Malawi. 10, sider 205-221. I:
    • Holtman, Lorna; Julie, Cyril Martin; Mikalsen, Øyvind; Ogunniyi, Meshach; Mtetwa, David. 2008. Some Developments in Research in Science and Mathematics in Sub-Saharan Africa. Access, Relevance, Learning, Curriculum, Research. 405 sider. ISBN: 978-1-920299-29-3.
  • Kolstø, Stein Dankert; Ratcliffe, Mary. 2008. Social aspects of argumentation. Chapter 6, sider . I:
    • Erduran, Sibel; Jimenez-Aleixandre, María Pilar. 2008. Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research. Springer Publishing Company. 294 sider. ISBN: 978-1-4020-6669-6.
  • Vhurumuku, Elaosi; Holtman, Lorna; Mikalsen, Øyvind; Kolstø, Stein Dankert. 2008. The Rationale for Science and Education, Curriculum Change and Reform in Sub-Saharan Africa: The Case of Zimbabwe. 11, sider 222-244. I:
    • Holtman, Lorna; Julie, Cyril Martin; Mikalsen, Øyvind; Ogunniyi, Meshach; Mtetwa, David. 2008. Some Developments in Research in Science and Mathematics in Sub-Saharan Africa. Access, Relevance, Learning, Curriculum, Research. 405 sider. ISBN: 978-1-920299-29-3.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2005. Hvilke verdier er dannende i naturfaget? Del 1, sider 47-66. I:
    • Børhaug, Kjetil; Fenner, Anne-Brit; Aase, Laila. 2005. Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. 255 sider. ISBN: 82-450-0339-5.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2005. Science education for citizenship: Introducing the discussion of socio-scientific issues into the curriculum. Chapter 7, sider 109-124. I:
    • Bennett, Judith; Holman, John; Millar, Robin; Waddington, David. 2005. Making a Difference. Evaluation as a Tool for Improving Science Education. Waxmann Verlag. 221 sider. ISBN: 3-8309-1508-X.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2005. Assessing the science dimension of environmental issues through environmental education. Part 3, sider 207-224. I:
    • Johnson, Edward; Mappin, Michael. 2005. Environmental Education and Advocacy. Changing Perspectives of Ecology and Education. Cambridge University Press. 333 sider. ISBN: 0-521-82410-9.
  • Kolstø, Stein Dankert; Mestad, Idar. 2005. Learning about the nature of scientific knowledge: the imitating-science project. Part 5, sider 247-257. I:
    • Boersma, Kerst; Goedhart, Martin; De Jong, Onno; Eijkelhof, Harrie. 2005. Research and the Quality of Science Education. Springer Publishing Company. 507 sider. ISBN: 1-4020-3672-8.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2004. Students' argumentations: Knowledge, values and decisions. I Naturvitenskapelig allmenndannelse og naturfagenes kultur, sider 79-92. I:
    • Henriksen, Ellen Karoline; Ødegaard, Marianne. 2004. Naturfagenes didaktikk - en disiplin i forandring? Det 7. nordiske forskersymposiet om undervisning i naturfag i skolen. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. 756 sider. ISBN: 82-7634-568-9.
  • Kolstø, Stein Dankert; Isnes, Anders. 2004. Kritisk vurdering av naturvitenskapelige påstander i media. I Naturvitenskapelig allmenndannelse og naturfagenes kultur, sider 63-78. I:
    • Henriksen, Ellen Karoline; Ødegaard, Marianne. 2004. Naturfagenes didaktikk - en disiplin i forandring? Det 7. nordiske forskersymposiet om undervisning i naturfag i skolen. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. 756 sider. ISBN: 82-7634-568-9.
  • Kolstø, Stein Dankert. 2003. Et allmenndannende naturfag. Fagets betydning for demokratisk deltakelse. Kapittel 4, sider 59-85. I:
    • Jorde, Doris; Bungum, Berit. 2003. Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling. Gyldendal Akademisk. 479 sider. ISBN: 82-05-31477-2.
  • Kolstø, Stein Dankert. 1997. Naturvitenskap og demokrati: Hva kan skolefaget bidra med? Kapittel 4, sider 67-92. I:
    • Sjøberg, Svein; Kallerud, Egil. 1997. Vitenskap, teknologi og allmenndannelse. Innlegg om vitenskap og teknologi i skole, medier og opinion. Norsk institutt for studier av forskning og høyere utdanning, Oslo. 170 sider.
  • Kolstø, Stein Dankert. 1991. Atomkjerner og virkelighet. Jan Sigurd Vågen i samtale med Stein Dankert Kolstø. Kapittel 8, sider 222-237. I:
    • Gjerdåker, Svein; Skarheim, Svein. 1991. Samtalar på universitetet. Universitetsforlaget. 324 sider. ISBN: 82-00-21314-5.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Forskergrupper