Hjem
Click
  • E-postSteinar.Boyum@uib.no
  • Telefon+47 55 58 25 51
  • Besøksadresse
    Christiesgt. 13
  • Postadresse
    Postboks 7807
    5020 Bergen
Bøker
  • Bøyum, Steinar. 2016. Utdanning, ulikskap og urettferd. Fagbokforlaget. 164 sider. ISBN: 978-82-450-2109-7.
Tidsskriftartikler
  • Gamlund, Espen; Bøyum, Steinar. 2017. Family Ethics - Introduction. Etikk i praksis. 11: 1-4.
  • Bøyum, Steinar. 2016. Thomas Piketty and the Justice of Education. Journal of Philosophy of Education. 50: 135-146. doi: 10.1111/1467-9752.12196
  • Hilt, Line; Bøyum, Steinar. 2015. Kulturelt mangfold og intern eksklusjon. Norsk pedagogisk tidsskrift. 3-4: 181-193.
  • Samuelsson, Martin Per; Bøyum, Steinar. 2015. Education for Deliberative Democracy: Mapping the Field. Utbildning och Demokrati. 24: 75-94.
  • Bøyum, Steinar. 2014. Fairness in education - a normative analysis of OECD policy documents. Journal of education policy. 29: 856-870. doi: 10.1080/02680939.2014.899396
  • Bøyum, Steinar; Øverland, Simon Nygaard. 2014. Psykiske lidingar og kulturell variasjon : betyr historisk og kulturell variasjon i psykiske lidingar at diagnosar er relative? Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 51: 738-744.
  • Bøyum, Steinar. 2013. Herding og kroppsøving - et filosofisk essay. Kroppsøving. 4.
  • Bøyum, Steinar. 2013. Evidensbasert Undervisning - Eit Filosofisk Forsvar. Nytt Norsk Tidsskrift. 1. 69-78.
  • Bøyum, Steinar. 2013. Wittgenstein, Social Views and Intransitive Learning. Journal of Philosophy of Education. 47: 491-506. doi: 10.1111/1467-9752.12036
  • Bøyum, Steinar. 2012. Rawls’ Notion of the Political Conception as Educator. European Journal of Political Theory. 12: 136-152. doi: 10.1177/1474885111430618
  • Bøyum, Steinar. 2012. Toleranse for dei intolerante. Bergens Tidende. Publisert 2012-10-04.
  • Bøyum, Steinar. 2010. The concept of philosophical education. Educational Theory. 60: 543-559. doi: 10.1111/j.1741-5446.2010.00376.x
  • Bøyum, Steinar. 2010. Rawls som praktisk filosof. Norsk Filosofisk Tidsskrift. 3.
  • Bøyum, Steinar. 2010. Forskning og håndverk. UNIPED (Tromsø). 33: 40-49.
  • Bøyum, Steinar. 2009. Å vite hva man tror - Selverkjennelse og førstepersonautoritet hos Davidson, Hacker og Wittgenstein. Norsk Filosofisk Tidsskrift. 44: 66-77.
  • Bøyum, Steinar. 2008. Barndom i Berlin - Lesing, erfaring, danning. Replikk. 25.
  • Bøyum, Steinar. 2008. The concept of philosophical experience. Metaphilosophy. 39: 265-281.
  • Bøyum, Steinar. 2008. Ei offentleg stemme estetikk og politikk hjå Rawls og Cavell. Agora : Journal for metafysisk spekulasjon. 26: 84-102.
  • Bøyum, Steinar. 2008. Words from Nowhere - Limits of Criticism. Philosophical investigations (Print). 32: 161-181. doi: 10.1111/j.1467-9205.2007.00340.x
  • Bøyum, Steinar. 2008. What is a political theory of education? Nordisk Pedagogik. 2008: 30-37.
  • Bøyum, Steinar. 2007. Philosophy and Language Learning. Studies in Philosophy and Education. 26: 43-56. doi: 10.1007/s11217-006-9013-3
  • Bøyum, Steinar. 2007. Philosophical allegories in Rousseau (Jean-Jacques Rousseau). Philosophy and Literature. 31: 67-78.
  • Bøyum, Steinar. 2007. Nokre ting om filosofi i barnehagen. Barnehagefolk. 2.
  • Bøyum, Steinar. 2006. The Legitimacy of Critical Thinking: Political Liberalism and Compulsory Education. Thinking : The Journal of Philosophy for Children. 18.
  • Bøyum, Steinar. 2005. Kvifor og korleis vi bør ha filosofi i skulen. Utdanning. 15.
  • Bøyum, Steinar. 2005. Sekundære uttrykk – Ordenes ansikt og estetisk ekspressivitet. Nordisk Estetisk Tidsskrift. 31. 22-44.
  • Bøyum, Steinar. 2005. Sekundære uttrykk - Ordenes ansikt og estetisk ekspressivitet. Nordisk Estetisk Tidsskrift. Nr 31. 22-44.
  • Bøyum, Steinar. 2005. The Legitimacy of Critical Thinking: Political Liberalism and Compulsory Education. Thinking : The Journal of Philosophy for Children. 1.
  • Bøyum, Steinar. 2005. Filosofi som fag? KRL-nett. August.
  • Bøyum, Steinar. 2004. Philosophical experience in childhood. Thinking : The Journal of Philosophy for Children. 3.
  • Bøyum, Steinar. 2002. Filosofi og naivitet – Idealtypiske syn på filosofiens forhold til det barnlige. Barn. 2.
  • Bøyum, Steinar. 2002. Aspekter og paradigmer – Vårt perseptuelle forhold til estetisk ekspressivitet. Nordisk Estetisk Tidsskrift. 25-26.
  • Bøyum, Steinar. 2002. Aspekter og ansikter – Fysiognomisk persepsjon av andre mennesker. Norsk Filosofisk Tidsskrift. 4.
  • Bøyum, Steinar. 2002. Variasjoner over ukjent tema – Wittgensteins Zettel. Norsk Filosofisk Tidsskrift. 4.
  • Bøyum, Steinar. 2002. Kunstverkets metode – Gadamers begrep om kunstverkets Selbstdarstellung. Kunst og kultur. 3.
  • Bøyum, Steinar. 2002. Variasjoner over ukjent tema – Bokanmeldelse av Ludwig Wittgenstein, Zettel. Norsk Filosofisk Tidsskrift. 4.
Rapporter/avhandlinger
  • Bøyum, Steinar. 2006. In a Universal Voice - An Essay on Philosophical Education. Universitetet i Tromsø, Tromsø. 210 sider.
Bokkapitler
  • Bøyum, Steinar. 2016. Evidensbasering og profesjonell autonomi. Kapittel 2, sider 11-26. I:
    • Frønes, Ivar; Ertesvåg, Sigrun K.; Eng, Helene; Kjøbli, John. 2016. Risiko, intervensjon og evidens. Gyldendal Akademisk. 129 sider. ISBN: 978-82-05-49022-2.
  • Bøyum, Steinar. 2016. Wittgenstein and the Learning of Emotions. Entry, sider 1-6. I:
    • Peters, Michael. 2016. Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Springer. ISBN: 978-981-287-532-7.
  • Bøyum, Steinar. 2014. Seksualundervising og livssynspluralisme. Kapittel 6, sider 168-189. I:
    • Westrheim, Kariane; Tolo, Astrid. 2014. Kompetanse for mangfold: Om utdanningens rolle og skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge. Fagbokforlaget. 200 sider. ISBN: 978-82-450-1285-9.
  • Bøyum, Steinar. 2013. Amy Gutmann - Deliberasjon som Danningsideal. Kapittel 26, sider 347-356. I:
    • Straume, Ingerid. 2013. Danningens filosofihistorie. Gyldendal Akademisk. 380 sider. ISBN: 9788205444218.
  • Bøyum, Steinar. 2013. John Rawls - Danning til rettferd. Kapittel 21, sider 287-295. I:
    • Straume, Ingerid. 2013. Danningens filosofihistorie. Gyldendal Akademisk. 380 sider. ISBN: 9788205444218.
  • Bøyum, Steinar. 2010. Kunnskap og vurdering. kapittel, sider 83-98. I:
    • Hovdenak, Sylvi Stenersen; Erstad, Ola. 2010. Kunnskap i skolen. Tapir Akademisk Forlag. 222 sider. ISBN: 978-82-519-2504-4.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.