Skolelaboratoriet i realfag
Åpen dag

Fagdag i fysikk og teknologi

Et moderne samfunn kan ikke klare seg uten naturvitenskapelig og teknologisk bruk av fysikk.

• Hvordan henger verden sammen?
  • Hva er det som styrer alt som skjer?
  • Hvordan kan vi håndtere CO2?
  • Hva er mørk materie?

En fysiker kan studere alt i fra kvanteprikker og ulike nanomateriale til nordlys og Big Bang, eller forske på om lyset som blir reflektert fra hud inneholder informasjon som kan brukes til diagnostisering av hudkreft. Et moderne samfunn trenger kunnskaper i fysikk.

Program fagdag
Hvilke områder arbeider vi med innen fysikk? Det er ikke mulig å gi en oversikt over all den fysikken og teknologien som dere kan studere hos oss, men etter en kort presentasjon av fagenet og studiene forteller to studenter om forskningen som de arbeider med innen to spennende felt:

• Medisinsk fysikk og teknologi
  • Romfysikk

Fagdagen passer for elever som tar fysikk og matematikk, eller teknologi og forskningslære. Det samme programmet kjøres kl. 10:15 og kl. 12:30.

I tillegg blir det et ekstra tilbud for spesielt interesserte: Kl. 14.15 arrangerer vi omvisning i van de Graff-akseleratoren, som er en partikkelakselerator fra 1950-tallet laget for å studere hvordan tunge atomkjerner er bygget opp.

Hvordan kommer jeg meg dit?
Etter åpningen klokken 09.00-10.00 følger vi deg til fagdagen.

Fagdag 1 starter kl. 10:45 i auditorium 2 på Realfagbygget.

Fagdag 2 starter med lunsj på Institutt for fysikk og teknologi kl. 12:00. Deretter blir det fagdag kl. 12:30 i auditorium A i Allégaten 66.