Studentsider
Studiestart 2016

Kunstdirektør, komiker og musikalsk stjerneskudd åpner det akademiske året

KODE-direktør Karin Hindsbo og bergensartisten dePresno ønsker nye studenter velkommen til Universitetet i Bergen 16. august.

Bilde av Hindsbro, Mikkelsen og dePresno

I august kommer tusenvis av nye studenter til Universitetet i Bergen. De ønskes velkommen under den tradisjonelle velkomstseremonien i Nygårdsparken 16. august.

På årets velkomstseremoni vil direktør for KODE tale til de nye studentene, og vi vil få konsert med nykommeren dePresno. UiB-alumnen Christian Mikkelsen, kjent fra blant annet Underholdningsavdelingen på NRK, vil være konferansier. UiB fyller 70 år i 2016, og denne begivenheten vil også feires under seremonien.

KODE og KhiB

Danske Karin Hindsbo ble i 2014 headhuntet til stillingen som direktør for KODE Kunstmuseene i Bergen. Hindsbo har mastergrad i kunsthistorie fra Aarhus Universitet.

KODE er ett av Nordens største museer for kunst, kunsthåndverk, design og musikk, og forvalter nærmere 50.000 gjenstander fordelt på malerier, papirverk, skulptur, installasjoner, video, musikkinstrumenter, møbler, kunsthåndverk og design.

I juni ble det vedtatt at Universitetet i Bergen (UiB) og Kunst- og designhøgskolen i Bergen (KHiB) skal slåes sammen fra 1. januar 2017. Dette betyr at UiB vil få et nytt fakultet for kunst, design og musikk.

dePresno

dePresno blir omtalt som en av de mest spennende nykommerne fra Bergen etter at han, ut fra mer eller mindre intet, slapp sin første singel Forever i mai 2015.

Til tross for sin unge alder (19 år) reflekterer dePresno over de store spørsmål i livet: Tid, kjærlighet og menneskers plass i samfunnet. Han holder seg med andre ord innenfor samme lyriske tradisjoner som både Leonard Cohen, Paul Simon og Tim Buckley.

I november 2015 slapp dePresno sin andre singel, Stranger in Disguise, og han jobber nå for fullt med å ferdigstille debut-EPen som slippes i slutten av august.

Christian Mikkelsen

Det var under studietiden ved Universitetet i Bergen at komikerkarrieren til Christian Mikkelsen tok av. Foruten film- og TV-studier, deltok han i SV-revyen, og var aktiv i både Bergen student-TV og i Studentradioen i Bergen. I studietiden var han også med å starte improteatergruppen Bare moro impro (BMI).

I 2014 og 2015 var han en av programlederne i helgeprogrammet Lunsjkake på NRK P3. Han har også vært en del av det faste komikerensemblet i Underholdningsavdelingen på NRK og i 2016 vant han Komiprisen i klassen årets gjennombrudd.

Tradisjonell åpning

I tradisjon tro vil rektor Dag Rune Olsen ønske studentene velkommen til et nytt akademisk år. I tillegg vil det bli tale ved Bergens ordfører Marte Mjøs Persen og sang med både Studinekoret Sirenene, Mannskoret Arme riddere og Studentersangforeningen.