Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Konferanse

Droner i mediene - konferanse 26. januar

Hvem kan gjøre hva i luftrom opptil 120 meter over bakken? Og bør alle droneklipp publiseres? Det er to av spørsmålene du får svar på under konferansen “Droner i mediene” i Universitetsaulaen tirsdag 26. januar.

Drone med kamera
NCE Media

Konferansen markerer starten på det NFR-finansierte forskningsprosjektet ViSmedia ved UiB, som handler om visuelle overvåkningsteknologier i nyhetsmediene.

- Aktørene er mange, og forvirringen til dels stor i forhold til bruken av sivile droner, sier prosjektlederen for ViSmedia, professor Astrid Gynnild ved UiB. Droner er i ferd med å bli milliardindustri i næringslivet,  samtidig som det er mange amatører i sving. Droner åpner nye muligheter for spennende journalistikk, men nyhetsmediene utfordres også på troverdighet og etablerte prinsipper for personvern. Derfor synes vi det er viktig å få belyst aspekter ved dronebruk fra ulike synsvinkler, sier Gynnild, som har forsket på kameradroner siden Occupy Wall Street i 2011.

Senest i forrige uke besluttet Det internasjonale skiforbundet å forby droner under verdenscuprenn i alpint. Det skjedde etter en direktefilmet episode der en toppalpinist var utsatt for en nestenulykke fra en drone som falt i bakken.

Til konferansen ”Droner i mediene” har Universitetet i Bergen invitert en rekke eksperter på droner både i Norge og internasjonalt. Temaene som tas opp berører både nyhetsmedier og journalistikk spesielt, og bruken av droner generelt.

Konferansen er tverrfaglig og åpen for alle interesserte.

Bindende påmelding innen 20. januar (lunch, kaker, frukt og kaffe er inkludert i påmeldingsavgiften).

KONFERANSEPROGRAM

09.00 – 10.00        Registrering og kaffe

10.00 – 10.30        Hvorfor droner i mediene?
Astrid Gynnild, professor og prosjektleder ViSmedia, UiB

10.30 – 11.00        Droneteknologi som milliardindustri: hva bør mediene vite?
Anders Martinsen, fotograf og daglig leder, UAS Norway

11.00 – 11.30        NRK Betas drone-eksperimenter: fremtidsvisjoner og sikkerhetskultur
Eirik Solheim, teknologirådgiver, NRK

11.30 – 11.45        Frukt og kaffe

11.45 – 12.15        Hvem kan gjøre hva i luftrom opptil 120 meter over bakken?
Monica Nymoen, juridisk seniorrådgiver, Luftfartstilsynet

12.15 – 12.45        Bør alle droneklipp publiseres? Redaktøransvar og personvern
Nils E. Øy, spesialrådgiver, Norsk Redaktørforening

12.45 – 13.00        Responsible innovation implies early intervention (video)
Deborah G. Johnson, professor in applied computer ethics, Univ. of Virginia, USA

13.00 – 14.00        Lunsj

14.00 – 14.30        Teaching drone piloting for journalism students – lessons learned
Turo Uskali, associate professor, University of Jyväskylä, Finland

14.30 – 15.00        Smartdroner  i medieutdanningen ved UiB – lessons to be learned
Lars Nyre, professor, Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB

15.00 – 15.30        Hvordan utdanne samfunnsansvarlige dronepiloter
Håvard Mjøen, prosjektleder, flygerutdanningen, UiT

15.30 – 15.45        Kaffepause

15.45 – 17.00        PANELDEBATT:  Hvordan bør mediene best forholde seg til droneteknologi?
Anders Martinsen, UAS Norway
Nils E. Øy, Norsk Redaktørforening