Hjem
Click

Karriereveier for samfunnsvitere

Innholdsutvikler i NCE Media

Petter Omdal fullførte bachelor i nye medier i 2015. Nå er han fast ansatt som innholdsutvikler og er glad for den varierte bakgrunnen han har med seg fra bacheloren sin.

Jeg skulle ønske jeg hadde meldt med inn i Bergen Student-TV enda tidligere!

Hvorfor ble det nye medier ved UiB?

Lang historie. Jeg er utdanna tømrer, men så satte finanskrisen en stopper for den yrkesveien for min del. Og da tenkte jeg «koffor ikkje begynna med någe som eg virkelig brenne for?», og det jeg brenner for er digitale medier og det å uttrykke seg digitalt. Dermed søkte jeg på nye medier, som resulterte i jobb i Norges mest spennende mediemiljø!

 

Hva skrev du bacheloroppgave om?

Problemstillingen var: «Kan videoreklame med sosialt ansvar og engasjement via interaksjon gjøre personer mer tilbøyelige til å se reklame?» Jeg og to medstudenter ble utplassert hos et firma som het Mobiletech, nede på Nøstet. De kom opp med ideen RAd, altså responsible advertisement, og vi skulle lage prototypen på dette. Vi brukertestet om folk faktisk så hele reklamen hvis de fikk beskjed om at litt av pengene som kommer inn for reklamen går til et veldedig formål. Vi fant ut at folk faktisk ser mer av reklamen når de blir opplyst om at noe av midlene som kommer inn går til veldedige formål.

 

Hva pleier du å tenke på som det beste med studietiden din?

Det må jeg si var allsidigheten med studiene, og veldig inspirerende forelesere, og ikke minst de som veiledet oss på oppgaven. Og at vi fikk anledning til å lære så mye forskjellig, alt fra journalistikk, til filmproduskjon og interaksjonsdesign. Og at det tross denne bredden også var mulig å utvikle spisskompetanse innenfor de enkelte emnene som man interesserte seg for. Og selvfølgelig samholdet i klassen! Samholdet var veldig bra, for alle interesserte seg jo for det samme, og alle var interesserte i å drive hverandre fram.

 

Hva jobber du med nå?

Nå er jeg innholdsutvikler i NCE Media. Jeg har ansvar for innhold i sosiale medier og digitale kanaler utad, for både NCE Media, som er medieklyngen i Bergen, og Media City Bergen™, den nye forsknings- og næringsparken som blir bygd i Bergen.

Jeg har tett kontakt med medlemmer, arrangerer eventer, og sprer disse i eksterne kanaler og på våre nettsider så folk kan melde seg på. Jeg jobber med å spre budskapet, hehe. Det er veldig kjekt, og veldig varierende. Ingen dager er like, og det setter jeg pris på, for det innebærer at jeg blir utfordret på mange ulike områder. Alt fra å lage en fin aftermovie fra en messe, til å få deltakere til å komme på et arrangement.

 

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene dine i jobben din?

Kompetansen man får med seg fra nye medier er veldig allsidig, som jeg har vært inne på, og dermed får en jo utviklet evnen til tenke i forskjellige baner på forskjellige ting, og det har jeg med meg inn i jobben i den forstand at om én ting ikke går, må du tenke annerledes for å se om du kan finne en løsning på problemet. Og når det gjelder media er det utallige måter å løse ting på, hehe. Variasjonen fra å forsøke å få reaksjoner på en Facebook-post til å skrive et godt innlegg har vært gode erfaringer fra studiene.

 

Er det noe du kunne tenke deg at noen hadde fortalt deg da du var ny student?

Å starte tidligere i en frivillig organisasjon! Jeg startet i Bergen Student-TV andre året på studiene, og angret veldig, veldig på at jeg ikke hadde begynt første året. Den erfaringen derfra var gull verdt, både erfaringsmessig og for å få venner. Jeg ble med i SV-revyen første året riktignok, og det er også en god erfaring. Jeg ble PR-sjef der andre året og i BSTV tredje året. SV-revyen er et bra sted å bli kjent med folk fra ulike steder på SV-fakultetet, mens BSTV jo er åpent for alle, og der kan man treffe studenter fra andre institusjoner. «Delta i fadderuken», det kan du forresten også skrive.

 

Bergen, 23. september 2016

Skrevet av: Evelyn Myrå Holmøy