Hjem

Universitetsbiblioteket

Oppdaterte låneregler

Purringer og erstatningskrav

Vanlig lånetid for materiale lånt ved Universitetsbiblioteket er 28 dager. Materialet blir automatisk fornyet inntil 4 (studenter) eller 6 måneder (ansatte) hvis ingen andre reserverer det. Men hva skjer når materialet ikke blir levert?

lanetid.jpg

Du har lånt en bok. Hva skjer hvis du ikke leverer den i tide?

Dette skjer når du ikke leverer dine lån i tide. Det vil være lurt å følge med på e-postene dine, det er her du kommer til å få beskjed fra biblioteket. Se også informasjon om lån, fornying og generelle låneregler.

 

På forfallsdato

Du får e-post med varsel om lån som forfaller.

Du må levere materialet

a) fordi noen står på venteliste - du kan ikke låne materialet på nytt

b) fordi maks. lånetid er nådd - du må levere inn materialet, men kan låne det på nytt

 

7 dager etter forfallsdato

Du får en e-post med «Påminnelse om forfalte lån». Du må levere snarest!

 

14 dager etter forfallsdato

Du får en siste e-post med «Påminnelse om forfalte lån».

Lånekortet er nå sperret. Det betyr at man ikke kan låne, bestille eller fornye lån. Du må levere inn forfalt materiale for å få åpnet kortet igjen.

For å åpne kortet må man levere inn det forfalte materialet, eventuelt erstatte det.

 

28 dager etter forfallsdato

Du får en e-post med «Erstatningskrav». Materialet som er lånt er nå definert som tapt, lånekortet er sperret og låner kan ikke låne, bestille eller fornye lån. Du er erstatningspliktig for materialet og må gjøre opp for deg på én av tre måter :

• levere materialet

• skaffe et erstatningseksemplar

• betale minst kr 1000.- per dokument med Vipps eller kontant

 

Ta kontakt med ditt bibliotek for å ordne opp i utgåtte lån, eller hvis du har spørsmål.