Studentsider
Studentliv

Studentlegater, fond og stipend

Det er en rekke fond og legater, og stipend som du som student kan søke midler fra.

To mannlige studenter ser på en mobil
Emil Breistein

Som student ved Universitetet i Bergen er det en rekke legater, fond og stipend du kan søke på utover studielån og stipend fra Lånekassen.

Linda Helén Skuggen fikk 25.000 kroner av Meltzerfondet til feltarbeidet til masteren sin.

- Uten pengene fra Meltzerfondet måtte jeg ha betalt mye av det fra egen lomme, sier hun.

Litt ekstra penger gjør det kanskje mulig å satse ekstra mye på studiene.

Også Henrikke Hovland fikk et kjærkomment tilskudd til lommeboken. Disse pengene var avgjørende for at hun kunne være heltidsstudent.

- Bare studielånet er ofte ikke nok til å dekke både husleie, mat og fritidsaktiviteter. Da blir alternativet ofte å skaffe en deltidsjobb. Men på grunn av legatet har jeg sluppet unna med bare sommerjobb, og samtidig likevel kunne gjort kjekke ting som å gå på kino eller spise ute med venner, sier hun.