Hjem
Etter- og videreutdanning
Videreutdanning for lærere

Norsk 1, 8. - 13. trinn

Norsk 1 retter seg mot deg som er lærer og ønsker undervisningskompetanse i norsk på 8. - 13. trinn.

Forfatter Dag Solstad er på pensum på NORSK 1
Dag Solstad er en av forfatterne som står på pensumlisten på litteraturemnet i NORSK 1, med romanen Genanse og verdighet (1994).
Foto/ill.:
Tom Sandberg

Hovedinnhold

Norsk 1, 8. - 13. trinn er en videreutdanning på deltid over ett år. Studiet består av to emner på til sammen 30 studiepoeng og retter seg mot deg som ønsker undervisningskompetanse i norsk på ungdomstrinnet eller i videregående skole. 

Norsk 1 kan tas som de første 30 av de totalt 60 studiepoengene du trenger.

Norsk 1 inngår i den nasjonale videreutdanningsordningen Kompetanse for kvalitet og hovedopptaket går via skoleeier og Utdanningsdirektoratet. 

Merk: UiB har tidligere hatt tilbud om Norsk 2, for de som ville bygge på med de siste 30 studiepoengene. Norsk 2 blir desverre ikke lenger tilbudt ved UiB. 

Opptakskrav

For å få opptak til Norsk 1, 8.-13. trinn gjennom Utdanningsdirektoratet er det et krav at du har godkjent lærerutdanning og er ansatt i skolen. 

Dersom du søker på ledige plasser i lokalt suppleringsopptak, krever vi fortsatt at du kan dokumentere godkjent lærerutdanning, men det er da ikke et krav at du jobber i skolen akkurat nå. 

Innhold i studiet

Norsk 1 gir erfaringsbasert innføring i litterære, språkvitenskapelige og fagdidaktiske spørsmål. Studiet består av to moduler, ett litterært emne og ett språklig emne, hvert på 15 studiepoeng:


Litteraturemnet har to hovedtema: tekstkunnskap og sjangerforståelse. Emnet skal gi kunnskap og kompetanse om norske og nordiske tekster i ulike sjangre fra 1900 og frem til i dag. Emnet tar opp grunnleggende litteraturteoretiske tilnærmingsmåter og analytiske redskaper for lesing og tolking.

I tillegg skal studenten utvikle ferdigheter i å bruke tekstkompetanse i egen undervisning. Dette innebærer at tekstene blir satt inn i en litteraturdidaktisk sammenheng der kjennskap til læreplaner og kompetansemål står sentralt. Arbeid med et bredt utvalg tekster danner utgangspunkt for refleksjon om tilpasset opplæring i norskfaget. 

Språkemnet har tre hovedtema: grammatikk, språkbruk og andrespråkslæring. Studentene skal utvikle egen kunnskap og innsikt på det språkvitenskapelige området, og samtidig utvikle forståelse for hvordan egen språkkompetanse, innsikt i språket og innsikt i egne læringsprosesser kan bidra til å legge til rette for elevenes språklæring. 

Sentrale fagdidaktiske moment er kjennskap til læreplaner, kompetansemål, undervisning i grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, vurdering av læringsutbytte, bruk av digitale verktøy i undervisningen og refleksjon omkring egen læringsprosess og egen undervisningspraksis. 

Organisering og undervisning

Studiet går over to semestre, med to undervisningssamlinger hvert semester, som foregår fysisk ved UiBs campus i Bergen. Hver undervisningssamling går over to dager. I tillegg til samlingene vil det være nettbasert undervisning. 

I høstsemesteret blir det gitt undervisning i litteraturemnet NORSK621, mens det i vårsemesteret blir undervist i språkemnet NORSK622.

Undervisningsplan høsten 2024:

  • Digitalt oppstartsmøte: Mandag 19. august kl. 1215-1400
  • Samling 1: Mandag- tirsdag 16. - 17. september, begge dager kl. 0915-1530
  • Samling 2: Mandag-tirsdag 29. - 30. oktober, begge dager kl. 0915-1530

Undervisningsplan med samlingsdatoer/-tider for våremnet kommer. 

Eksamen høsten 2024:
NORSK 621: Digital, skriftlig hjemmeeksamen 6 timer: Tirsdag 26. november kl. 0900 - 1500

Eksamen våren 2025:
NORSK 622: Digital, skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Datoer kommer.