Institutt for politikk og forvaltning
MULIGHETER I ARBEIDSLIVET MED EN MASTERGRAD I POLITIKK OG FORVALTNING

Account Executive i Gambit Hill+Knowlton

Terje-André Kvinlaug fullførte sin mastergrad ved tidl. administrasjon og organisasjonsvitenskap våren 2021. Nå er han Account Executive i Gambit Hill+Knowlton.

Jeg synes det var spennende med et av landets beste fagmiljø innenfor statsvitenskap som var opptatt av å inkludere studentene i forskningen.

Hva er din nåværende stilling?
Jeg jobber som Account Executive i Gambit Hill+Knowlton.

Kan du fortelle litt om arbeidet ditt? Hva er de konkrete arbeidsoppgavene dine?
Jeg bistår klienter på tvers av en rekke sektorer med å utarbeide påvirkningsstrategier, uttrykke komplekse argumenter og samfunnsanalyse. Å jobbe som konsulent i et kommunikasjonsbyrå innebærer en variert og spennende hverdag med mange ulike prosjekter samtidig.

Hva er det beste med jobben din – og det mest krevende?
Det absolutt beste med jobben min er at jeg får jobbe i et internasjonalt konsern med et rivende dyktig fagmiljø. Det er enormt lærerikt å bli kjent med helt nye problemstillinger og arbeidsmetoder. Det mest krevende, men samtidig mest givende, er å hele tiden måtte sette seg inn i nye sektorer som jeg ikke har stor kjennskap til fra før av.

Hvordan får du bruk for utdannelsen din i jobben?
Å kunne gå metodologisk til verks for å svare på en problemstilling. Mye av jobben min i dag handler om nettopp det. Det er selve ryggraden av utdanningen min fra Adm.org.

Hva var det som gjorde at du valgte å studere politikk og forvaltning ved UiB?

Hva skrev du masteroppgave om? Og var temaet du valgte av relevans for din nåværende jobb?
Jeg skrev masteroppgaven min om strategier for å gjenoppbygge tillit etter en skandale. Jeg fokuserte på hvordan kommunene Vik og Hemnes prøvde å gjenoppbygge tilliten gjennom ulike kommunikasjonsstrategier etter Terra-skandalen i 2007. Da norske kommuner tapte flere hundre millioner kroner etter feilslåtte og ulovlige investeringer på Wall Street.

Hvordan opplevde du overgangen fra studiene til arbeidslivet?
Den opplevdes fin og naturlig. Etter fem år som student så begynte jeg å bli utålmodig med å komme med ut i arbeidslivet. Forutsigbarheten med fast jobb er helt klart en stor overgang fra stipend fra Lånekassen.

Er det noe du skulle ønske at noen hadde fortalt deg da du var ny student? Har du noen tips?
Ikke la metodeeksamen ødelegge nattesøvnen.

Har du noen tips til ferske studenter som tenker på jobbmuligheter etter studiene?
Engasjer deg utenfor lesesalen. Mange arbeidsgivere synes det er spennende med studenter som har et ektefølt engasjement fra spennende organisasjoner. For meg ble studentpolitikken en fin arena for å vokse og utvikle meg.

Hva tenker du på som det beste ved studietiden ved UiB?
Jeg har truffet og blitt kjent med noen av mine beste venner ved Universitetet. UiB og Nygårdshøyden har formet meg til den personen jeg er i dag.

Bergen, 13.mars 2024
Oppdatert av: Jenny Guo Strømsnes.