FORELESNING

Ocean Futures: Forelesning ved æresdoktor Peter Thomson

Ambassadør Peter Thomson er en sterk pådriver for vitenskapens og universitetenes roller i å bidra til bærekraftig utvikling og globalt diplomati. Han er nylig utnevnt som æresdoktor ved UiB, og kommer til Bergen for å holde en gjesteforelesning med tittelen «Ocean Futures».

thompson og aula
UIB.no og privat

Ambassadør Peter Thomson er FNs generalsekretærs spesialutsending for hav, og har som sitt oppdrag å skape global mobilisering av handling for Bærekraftmål 14: Liv under vann.

Thomson ble utnevnt til Fijis FN-ambassadør i 2010, og i denne stillingen var han en sentral talsperson for verdens utviklingsland i prosessen som skapte 2030-agendaen og dens 17 bærekraftmål. I 2016-17 var Thomson president for FNs generalforsamling, og organiserte FNs havkonferanse i 2017. Her var han svært aktiv i å oppfordre verdens universiteter til å involvere seg i globale partnerskap for en bærekraftig utvikling, en innsats han har ført videre i sitt arbeid som spesialutsending for hav.

Rektor Dag Rune Olsen vil ønske velkommen, professor Lise Øvreås vil gi en kort introduksjon før æresdoktor ambassadør Peter Thomson vil holde gjesteforelesning over temaet «Ocean Futures».

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Les også: Utnevner 10 nye æresdoktorer