Aarebrotforelesningen

Aarebrotforelesningen 2020

1000 år med rettshistorie på 200 minutter – og hvorfor er demokratiet under press i dag?

Illustrasjon Aarebrotforelesningen
Aarebrotforelesningen 2020 arrangeres søndag 19. januar.
Opphavsrett: UiB

I løpet av 200 minutter skal professor ved Det juridiske fakultet, Jørn Øyrehagen Sunde, lose publikum gjennom rettshistorien fra 1100-tallet og frem til hvordan ny kommunikasjonsteknologi har påvirket statsdannelsen i dag.

- Med Berlinmurens fall i 1989 følte mange at man hadde kommet til et historisk sluttpunkt. Alle kampsakene fra Opplysningstiden var vunnet. Rettsstat og demokrati hadde blitt globale verdier, og det var bare et tidsspørsmål før de var realisert over alt. Men selv i Europa er rettsstat og demokrati i dag under press. Hvordan kunne det skje? Svaret er ny kommunikasjonsteknologi, sier Sunde.

I 2020 feirer Bergen 950 år, og Sunde kommer til å bruke grunnleggingen og styringen av Bergen som konkret eksempel i forelesningen.

Om Aarebrotforelesningen

Hensikten med Aarebrotforelesningen er å hedre den muntlige formidlingstradisjonen som Frank Aarebrot var en sterk representant for.

Hvert år vil en fagperson som har utmerket seg med særlige kvaliteter som foreleser i en muntlig fortellerstil inviteres til å holde forelesningen, uavhengig av fagbakgrunn og akademisk institusjon.

Datoen 19. januar er valgt, fordi det var Frank Aarebrots fødselsdag.

Arrangementet er et samarbeid mellom UiB, familien til Frank Aarebrot og Studentersamfunnet i Bergen.

Aarebrotforelesningen er gratis og åpen for alle - første mann til mølla. Dørene åpner klokken 18 - inngang via Musehagen og hovedøren under Balustraden.

For deg som ikke er i Bergen, eller har anledning til å komme til Universitetsaulaen, kan du se Aarebrotforelesningen på nett. Den streames både på UiBs nettsider og på NRK.no.