Innovasjonspris til UiB

Universitetet i Bergen er vinneren av Uninetts innovasjonspris 2019. Målet med vinnerprosjektet er å tilby samme brukeridentitet, helt fra samordna opptak til emeritus.

Uninett_Innovasjonspris
IT-direktør ved UiB Tore Burheim, prosjektleder Elisabeth Sellevoll Løkkebø og Gisle Aas tok i mot prisen fra administrerende direktør i Uninett, Tom Røtting og Andreas Solberg, Chief Technology Officer i Uninett.
Espen Ali Johansen, Uninett

Uninettts innovasjonspris ble delt ut for første gang under Uninettdagene 2019. De nominerte var Høyskolen Kristiania, Universitetet i Bergen og UiT Norges arktiske universitet. Denne uken ble det klart at UiB stakk av med seieren.

I front

UiB får prisen for å ha gått i front som pilot for kunnskapssektorens fellestjeneste for identitet- og tilgangsstyring (IAM). Et felles IAM er en viktig del av den digitale grunnmuren og vil bidra til bedre informasjonssikkerhet.

- Vi på UiB hadde dette behovet, og tok kontakt med de tre andre breddeuniversitetene. Sammen så vi at dette var nødvendig for at sektoren skal lykkes, forteller IT-direktør ved UiB, Tore Burheim.

Juryen begrunner tildelingen slik:

Universitetet i Bergen har gått foran i IAM-prosjektet og viser i praksis hvordan sektoren med felles innsats kan gjøre banebrytende innovasjon. UiB har vært en pådriver for å jobbe iterativt og har tatt en rolle som krever mot. De har gått inn i prosjektet med et åpent sinn, der prøving, feiling og læring er nødvendige ingredienser.

Juryen mener videre at dette er måten sektoren må jobbe på fremover for å – med den nødvendige endringstakt – oppnå en felles digital grunnmur. Det står stor respekt av måten UiB utfordrer tankesett internt i egen organisasjons og eksternt i sektoren for øvrig.

Nysgjerrige

– Prisen er ment for å gjøre stas på de av våre kunder som er nysgjerrige og går foran i løypa for å skape verdensledende forskning og utdanning i Norge, forklarer administrerende direktør i Uninett Tom Røtting til uninett.no.

Prisen er  på 15 000 NOK, og deles ut til et veldedig formål valgt av prisvinneren.

Uninett er et statlig aksjeselskap som driver blant annet forskningsnettet, den nasjonale innloggingsløsningen Feide, trådløs nettilgang via eduroam, samt en rekke tjenester innenfor cybersikkerhet og digitale campusløsninger.