Administrasjonens julebord

Menyen er klar

Det er knyttet mye spenning til hva kveldens julebordmeny for administrasjonen på UiB skal inneholde. Hele tre kokker er i sving for å klargjøre den spesialkomponerte maten til kveldens fest.

Julebord i sentraladministrasjonen til UiB 2019.
UiB

— Menyen er veldig spennende med noe for enhver smak, og jeg håper at alle blir positivt overrasket i kveld, sier fakultetsdirektør og julebordsjef ved Fakultet for kunst, musikk og design, Synnøve Myhre.

Julematen har både et eksotisk og helnorsk preg med mye lokale råvarer, blant annet Jørnsberg Brie fra Ostegården i Fana, rotgrønsaker, fisk og sjømat fra regionen. Desserten er en vri på juleklassikeren riskrem: Byggrynskrem og bringebær coulis med en smak av stjerneanis.

Kommunikasjonsjefen i Sammen, Marita Monsen, er stolt av UiBs menyvalg:

— Vi synes UiB er tøffe som tar et så tydelig standpunkt for miljøet, og det har vært svært spennende for oss å utvikle menyen – som både henter inspirasjon fra tradisjonell julemat og som er kjøttfri og kortreist. Sammen har de senere årene hatt fokus på vegetarmat og vi har satt vår beste vegetarkokk Tom Rosson til å utvikle menyen. Rosson er til daglig leder av Kafé Munck på KMD, der de allerede har et stort vegansk og vegetartilbud. Julebordmenyen er nok den mest omtalte menyen vi har utviklet til dags dato, så vi gleder oss til å servere menyen på fredag.

I tillegg til spennende mat, er det mye annet på agendaen i kveld:

— Vi tror at det blir en veldig kjekk kveld, med gode taler og nydelig pyntet fakultet. Ikke minst er vi stolte av at studenter fra både kunst, musikk og design er involvert i kvelden på ulikt vis. Akkurat hvordan, blir en overraskelse, sier Myhre.