Universitetshagene

Universitetshagene mottar internasjonal anerkjennelse

Universitetshagene i Bergen har nå offisielt oppnådd anerkjennelse av BGCI, den internasjonale interesseorganisasjonen for botaniske hager.

Musehagene
Oversiktsbilde av Fjellhagen i Bergen botaniske hage.
Rune Werner Molnes

- Vi er stolte og lykkelige over å ha oppnådd denne utmerkelsen, som viser at det arbeidet vi gjør i hagene er viktig og at vi er på rett vei, sier førsteamanuensis Heidi Lie Andersen ved Universitetshagene.

En av 60 i verden

UiB sine hager (Muséhagen, Bergen botaniske hage, og Arboretet) er nå en av 60 botaniske hager globalt som kan smykke seg med tittelen «akkreditert botanisk hage». Det er BGCI (Botanic Gardens Conservation International) som akkrediterer hager, og i Norge er det nå Universitetshagene i Bergen og Botanisk hage i Oslo som har denne utmerkelsen.

Å få denne utmerkelsen betyr at hagene er anerkjent som botaniske hager av det internasjonale miljøet av botaniske hager. Hagene er vurdert innen mange ulike kriterier, som lederskap, samlingsforvaltning, grøntfaglig ekspertise, offentlig formidling, samfunns- og kulturelle aktiviteter, bevaringsprosjekter, forskningsaktivitet, personell, eksterne nettverk og bærekraft (se faktaboks).

Hagene har i koronatiden vært ekstremt populære og hatt rekordmange besøkende. På fem uker har over 9000 passert inngangsporten i Bergen botaniske hage, og for alle de norske turistene som ventes i sommer, har de satt opp en rekke med populære hagevandringer

Mer enn bare en hage

Botaniske hager fungerer som sentre for botanisk forskning, bevaring og læring. Samlingene blir dokumentert og utviklet av forskere som er spesialister på ulike plantegrupper.

Hagene blir forvaltet etter internasjonale regler, og samtidig er de åpne for publikum. Målet er at alt plantemateriale skal ha kjent opphav og være tilgjengelig for forskere både ved UiB og internasjonalt.