Fremragende forskning

25 vil bli Senter for fremragende forskning

25 av de fremste fagmiljøene ved UiB ønsker å bli en del av Forskningsrådets SFF-ordning.

Bergen
25 søkere fra seks fakulteter ved UiB ønsker å bli Sentre for fremragende forskning (SFF). Svaret på hvem som går videre til neste runde, kommer i løpet av våren.
Simon Skjelvik Brandseth

SFF-ordningen er Forskningsrådets ypperste virkemiddel for å fremme kvalitet i norsk forskning. Finansieringen legger til rette for at fagmiljøene på sentrene skal levere langsiktig forskningsinnsats på høyt internasjonalt nivå i opptil 10 år.

UiB startet en prosess for langsiktig planlegging av nye SFF-initiativer i 2018. Prosessen ledes av rektor Margareth Hagen, sammen med dekanene fra alle fakultet og ledelsen på Sars-senteret.

– Å få flere Sentre for fremragende forskning er viktig for oss. SFF-ordningen fremmer fri og grensesprengende forskning, og SFF-status vil øke langsiktigheten i forskningen og heve kvaliteten ytterligere, sier Hagen.

Forskningsdirektør Benedicte Løseth fremhever at søknadene kommer fra seks av universitetets syv fakulteter.

– Både bredden i fagfelt og den store andelen kvinnelige senterledere er oppløftende for universitetet, sier Løseth.

Søkere ved UiB

Svaret om hvilke søkere som går videre til neste runde kommer i løpet av våren 2021.
De 25 som er med i konkurransen fra UiB er:

Foreslåtte sentreLedes av
Det humanistiske fakultet
Center for Digital Narrative (CDN)Scott Rettberg og Jill Walker Rettberg
Center for Visions of the Arctic (VOA)Sigrid Lien og Lars H. Smedsrud
Centre of Actionable Knowledges (AcKnowledges)Jeroen van der Sluijs
Det medisinske fakultet
Norwegian Centre of Excellence in Tissue Engineering and Regenerative Medicine Kamal Mustafa
Centre for translational epidemiology (TrEpi)Tone Bjørge
Center for systems medicine in endocrinologyEystein Husebye og Helge Ræder
Centre for Ethics and Priority Setting in Health (BCEPS+)  Ole Frithjof Norheim og Guri Rørtveit
Centre for multi-generation Science of health and Disease (CASCADE)Cecilie Svanes