Margareth Hagen er ny rektor ved UiB

Styret ved Universitetet i Bergen har vedtatt at Margareth Hagen overtar som rektor ved UiB for resten av funksjonstiden.

Margareth Hagen, rektor ved UiB
Universitetsstyret har formalisert at Margareth Hagen er rektor ved UiB.
Andrea Magugliani, UiB

Hagen har siden mandag 4. januar vært fungerende rektor ved Universitetet i Bergen, og universitetsstyret har nå formelt fastsatt at prorektor overtar som rektor frem til 1. august 2021.

Samtidig har styret vedtatt at viserektor for Globale relasjoner, Annelin Eriksen blir rektors stedfortreder.

– Jeg vil takke styret for tilliten. Vi går et spennende halvår i møte, med en rekke krevende saker foran oss. Sammen med de andre i rektoratet, og i samspill med resten av organisasjonen, vil jeg sørge for at vi har en klok håndtering av prosessene vi skal igjennom. Universitetet i Bergen er en solid og stødig institusjon som jeg er stolt av å få lede, sier Hagen.

I tillegg til at Eriksen blir rektors stedfortreder, fortsetter Oddrun Samdal som viserektor for utdanning og Robert Bjerknes som viserektor for tverrfaglig virksomhet og store satsinger.

– Vi vil fortsette det gode samarbeidet vårt i rektoratet, og ser frem til å lede organisasjonen sammen de neste månedene, sier hun.

I perioden 22. – 25. mars skal det velges ny rektor ved Universitetet i Bergen.