Marine pollution and the Plastic Whale

Bli med på digital fireårsmarkering for funnet av Plasthvalen. Sendingen ser du her klokken 14.

plasthvalen 4 år etter
28. januar er det fire år siden funnet av Plasthvalen.
K. Prestgaard, A. Andersen og 7. klasse ved Skavøypoll Skule/ The Plastic Whale Heritage Alliance

Bli med på digital fireårsmarkering for funnet av Plasthvalen. Se arrangementet her klokken 14.

28. januar er det fire år siden en syk hval strandet ved Sotra utenfor Bergen. Da forskere ved UiB åpnet magen til hvalen, fant de mer enn 30 plastposer, samt flere plastsekker og plastflak.

Hvalen ble raskt kjent som «Plasthvalen», og skapte overskrifter verden over. Langs hele kysten engasjerte folk og organisasjoner seg i opprydningsaksjoner i hvalens ånd. Plasthvalen ble selve symbolet på plastforsøplingen; en av vår tids store globale miljøutfordringer.

Det var ikke den første, ei heller den siste, hvalen som er funnet under lignende omstendigheter. Likevel rørte denne historien noe spesielt ved oss. Skjebnen til Plasthvalen ble en vekker for oss alle.

I dag er hvalen og mageinnholdet utstilt ved Universitetsmuseet i Bergen.

Den digitale fireårsmarkeringen etter funnet av Plasthvalen er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetsmuseet og «The Plastic Whale Heritage Alliance».

Markeringen vil bli strømmet, 28. januar klokken 14.00-14:30. Se arrangementet her.

Under sendingen vil du blant annet møte:

• Marin direktør ved UiB, Amund Måge. Om UiBs nye plastnettverk og ambisjoner inn mot FNs havforskningstiår (2021-2030).
  • Marte Haave, leder av det nye mikroplastsenteret «North Atlantic Microplastic Centre» ved NORCE, og førsteamanuensis ved Kjemisk institutt, UiB.
  • Førsteamanuensis ved Universitetsmuseet, Terje Lislevand. Var sentral under funnet av Plasthvalen og i arbeidet med å få den utstilt på museet.
  • Plast-ildsjel Kenneth Bruvik (NJFF). Har ledet og vært inspirator for en lang rekke ryddeaksjoner og fått priser for sitt miljøengasjement. Har medvirket i flere dokumentarer om plastforsøpling.

Moderator: Synnøve Kvamme, fylkessekretær i Naturvernforbundet Hordaland.

Meld deg gjerne inn i Facebook-eventen til markeringen