75 år i 2021

Se jubileumsforelesningen om UiB

I år fyller Universitetet i Bergen 75 år. Her kan du se jubileumsforelesningen som ble holdt i anledning markeringen den 9. april.

75 YEARS IN 75 MINUTES

Se UiBs jubileumsforelesning her.

9. april 1946, på dagen seks år etter invasjonen av Norge, vedtok Stortinget at det skulle opprettes et universitet i Bergen. Det nye universitetet skulle tuftes på tradisjonene fra Bergens museum og bli et breddeuniversitet, basert på nysgjerrighetsdrevet forskning. Samfunnet skulle gjenoppbygges, og Vestlandet trengte kunnskap, forskning og utdanning.

I sin gjennomgang av universitetets historie, har professor Anders Johansen hatt en utfordrende oppgave.

– Det vanskeligste av alt var nok å velge hva jeg skulle utelate, sier han.

Professoren i medievitenskap holdt UiBs jubileumsforelesning fredag klokken 12.30. Se forelesningen i opptak øverst i saken. I tiden før forelesningen har han brukt mye tid på å gå gjennom UiBs historie, og erkjenner at det er en omfattende historie.

– Skulle jeg få med meg bakgrunnen for vedtaket som ble fattet for 75 år siden, måtte jeg jo også mye lengre tilbake i tid – helt til 1825, faktisk – og det ble ikke noe enklere med det! Det er så mange viktige fag i denne historien, så mange spennende miljøer og prosjekter, så mange imponerende livsverk! Og så er det alt det andre som også hører med: Studentersamfunnet, Studentsamskipnaden … Jeg er full av dårlig samvittighet, sier han.