Podcast

Hør høstens sesong av Popviten

I høstens sesong av podcasten UiB Popviten kan du høre om blant annet sinte menn, pandemi-filmer og overklassen. Finn alle episodene her.

UiB Popviten
Nå kan du høre hele høstens sesong av UiB Popviten i din podcast-app.
Colourbox, UiB

Den nye overklassen

Nesten ingen vil kalle seg selv overklasse, men samtidig blir forskjellene mellom dem og resten bare større og større. Hvem er egentlig overklassen, og hvor lett er det å bli en av dem? Professor i sosiologi, Johs Hjellbrekke er gjest.

Sinte menn

Hvorfor er det menn som dropper ut av skolen, sitter i fengsel, tar sine egne liv og ender som ufrivillig single og barnløse? Og er det derfor noen av dem er så sinte? Psykologiprofessor Per-Einar Binder snakker oss gjennom en mannsrolle i krise.

Den neste pandemien, ifølge Hollywood

Hvor realistisk er en zombie-apokalypse? Kan neste pandemi ha 50 prosent dødelighet? Og hva er greien med skum rundt munnen i pandemifilmer? Vi faktasjekker Hollywood-pandemiene sammen med pandemiekspert og infeksjonsmedisiner Nina Langeland.

Verdens tøffeste dyr

Bli med på 20 minutter fullspekket med fantastiske dyrefakta, når Popviten kårer verdens tøffeste dyr. Det blir skummelt, ekkelt, morsomt og merkelig. Zoolog Terje Lislevand er guide gjennom dyreverden.

Jubileumsepisode: Verden uten vitenskapen

I anledning Universitetet i Bergens 75-årsjubileum gjør vi et tankeeksperiment. Hvordan hadde verden sett ut hvis vi slettet den moderne vitenskapen? Vitenskapshistoriker Astri Andresen holder oss i hånden gjennom en parallell virkelighet hvor vitenskapen stoppet opp tidlig på 1800-tallet.