Arrangement

Bli med på Norges nye klimafestival

Klimafestivalen Varmere Våtere Villere springer ut av ønsket om å gjøre klimadebatten mer tilgjengelig og engasjerende. Se dagsprogrammet Temperert sone i Universitetsaulaen fra onsdag klokken 08 her.

Temperert sone i Universitetsaulaen

Både UiB og Bergen har som mål å bli klimanøytrale innen 2030. Under dagsprogrammet Temperert sone i Universitetsaulaen blir det blant annet debatt om hvordan vi kan samarbeide om å nå målene.

Festivalen skal skape en uformell og sosial arena der man diskuterer alt fra de globale spørsmålene til de mindre hverdagslige handlingene.

• UiB og Bjerknessenteret kickstarter festivalen med dagsprogrammet "Temperert sone" 9. mars fra klokken 08. De som ikke har mulighet til å være til stede i Universitetsaulaen kan følge programmet via stream her.

På kveldstid vil det være debatter, foredrag, samtaler, live podcasts, forfattersamtaler, humorshow, filmvisninger og konserter i Bergen sentrum. Dette programmet krever inngangsbillett.

Faglig innhold på dagtid

Festivalen setter i samarbeid med de tre ledende utdanningsinstitusjonene i Vestland opp et bredt og spennende dagtidsprogram. Dette finner sted ved Universitetet i Bergen (9. mars) Norges Handelhøyskole (10. mars) og Høgskulen på Vestlandet (11. mars).

På festivalens åpningsdag er Universitetet i Bergen ansvarlig for arrangementet Temperert sone i Universitetsaulaen.

Program for dagen (klokken 08-14)

• Åpning ved UiB-rektor Margareth Hagen.
  • Hvorfor klimafestival i Bergen? Ved festivalsjef Vilde Blomhoff Pedersen.
  • Klima og kraft ved et vannskille? Ved Christian Askvik-Hansen, Leder for datavitenskap og digital forretningsutvikling i innovasjonsavdelingen til Eviny, Erik Kolstad, Forsker I ved NORCE og Bjerknessenteret, og leder SFI Climate Futures, Øyvind Paasche, Innovasjonssjef ved SFI Climate Futures og Seniorforsker ved NORCE og Bjerknessenteret for klimaforskning.
  • Hvor mye varmere, våtere og villere blir det? Ved Lea Svendsen, førsteamanuensis, Geofysisk institutt og Bjerknessenteret, Kjersti Konstali, stipendiat, Geofysisk institutt og Bjerknessenteret og Stefan Sobolowski, forsker I ved NORCE og Bjerknessenteret.
  • Klimaerfaringer fra Grønland til Stillehavet. Ved Kerim Hestnes Nisancioglu, professor og klimaforsker ved UiB og forskningsleder ved Bjerknessenteret, Edvard Hviding, professor i sosial antropologi ved UiB og leder for Bergen Pacific Studies, Ragnhild Freng Dale, seniorforsker ved Vestlandsforskning.
  • Kontroverser og konflikter i omstillingen til lavkarbonsamfunnet. Ved blant andre: John-Andrew McNeish, professor ved NMBU og leder for Empowered Futures, Mikala Vasstrøm, førsteamanuensis ved UiA og Ragnhild Freng Dale, seniorforsker ved Vestlandsforskning. Ordstyrer: Håvard Haarstad, professor, UiB, Senter for klima og energiomstilling.
  • Klimarettferdighet post COP26. Med CMI-UiB Centre on Law & Social Transformation, ved Siri Gloppen og Lise Rakner.
  • Reality check på klima: Hvor dårlig står det til? Ved Sjur Selsvik, leder av studentersamfunnet, professor Vigdis Vandvik, Institutt for Biovitenskap og Bjerknessenteret, Sveinung Rotevatn, Stortingsrepresentant og tidligere Klima og miljøminister og professor Helge Drange, Geofysisk Institutt og Bjerknessenteret.
  • Grønn campus i en grønn by. Ved Thomas Helland-Hansen, leder av Studentparlamentet ved UiB, Stina Oseland, Klimadirektør i Bergen kommune, Helene Wiken, rådgiver og miljøkoordinator ved UiB, Emilie Flønes, bærekraftspilot ved UiB, Anders Stokka Meling, UiB-student og leder av Enviro Bergen og Tore Tungodden, assisterende universitetsdirektør ved UiB.
  • Sluttnote: Trenger vi mer moralisme i klimakampen? Ved Espen Gamlund, Professor i filosofi, UiB.

Les mer om programpostene på festivalen sine nettsider.

Programmet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding da det er begrenset med plasser.