Arrangement

Folkemøte om grunnlovsforslag og ny valglov

Hvordan skal demokratiet i Norge se ut i fremtiden? Du er invitert til å si din mening om ny valglov. 14. mars er det folkemøte i Universitetsaulaen i Bergen.

Folkemøte om grunnlovsforslag og ny valglov

I vår skal Stortinget behandle syv grunnlovsforslag om valgordningen. Folkemøtet skal skape interesse og forståelse for endringene og gi deg mulighet til å engasjere deg i demokratiet og fremtiden.

Universitetet i Bergen og Stortinget inviterer til folkemøte om endringer i valgloven, mandag 14. mars kl. 18.00 – 19.30

Du kan også følge møtet live på UiB.no

Valglovutvalget har foreslått endringer i grunnloven som skal behandles i Stortinget i vår. Hovedtema på møtet er disse forslagene:

• Skal 16-åringer få stemmerett?
  • Hvor mange valgdistrikter skal vi ha etter at vi har fått nye fylker?

Stortingspolitikere, forskere, studenter og media deltar i politisk debatt.

Møtet er åpent for alle, og du får mulighet for å stille spørsmål og gi innspill. Alle innspill blir notert og tatt med i det videre arbeidet.

Møteleder er Sjefsredaktør Frøy Gudbrandsen i Bergens Tidende. Det vil være lett bevertning i salen.

Velkommen Margareth Hagen, rektor UiB
BakgrunnSvein Harberg, medlem kontroll og konstitusjonskomiteen, Høyre
Duell 1: Stemmerettsalder
  • Ida Lutro, politisk nestleder i Høyres studenterforening i Bergen
  • Sebastian Hauan Stenberg, leder i AUFs studenter i Bergen
Faglig betraktning rundt stemmerettsalderJacob Aars, professor i administrasjon og organisasjonsvitenskap, UiB
Duell 2: Valgdistriktets størrelse
  • Sara Sekkingstad, Senterparitet
  • Sofie Høgestøl, Venster
Faglig betraktning rundt inndeling i valgdistriktYngve Flo, professor i historie, UiB
Politisk debatt med medlemmer av valglovutvalget og politikere, og spørsmål fra salen
  • Eirik Holmøyvik, medlem av valglovutvalget
  • Peter C. Frølich, leder kontroll og konstitusjonskomiteen, Høyre
  • Nils T. Bjørke, medlem kontroll og konstitusjonskomiteen, Senterpartiet
  • Lubna Jaffery, medlem, kontroll og konstitusjonskomiteen, Arbeiderpartiet
  • Sara Bell, Sosialistisk Venstreparti
KommentarFrøy Gudbrandsen, sjefredaktør BT
Hva skjer nå?Ole Gustav Narud, statssekretær, Kommunal- og distriktsdepartementet
OppsummeringPeter C. Frølich, leder kontroll og konstitusjonskomiteen, Høyre

Stemmerettsalder

Bør 16-åringer kunne stemme ved stortingsvalg? Eller er det et prinsipp at man må være gammel nok til å kunne stille som kandidat til valg, for å kunne stemme? Et mindretall i valglovutvalget foreslår å senke stemmerettsalderen ved stortingsvalg til 16 år. De som argumenterer for å senke stemmerettsalderen peker på at dagens 16- og 17-åringer har en rekke plikter og rettigheter pålagt dem gjennom lov, og at de dermed også bør ha mulighet til å påvirke disse gjennom valg.Stemmerettsalder

Valgdistriktets størrelse

Skal valgdistriktene følge fylkene? Hvor mange valgdistrikter skal vi ha? Valglovutvalget er delt i synet om hvor mange valgdistrikter det skal være. Flertallet i utvalget går inn for 19 valgdistrikter som i dag. Et mindretall ønsker færre enn 19.  Det er forslått alt fra 10 til 19 valgdistrikter. Samtidig er ikke endelig antall fylker bestemt. Hvordan vil en eventuell oppdeling av fylker påvirke inndelingen av valgdistrikter?