Hjem
Aktuelt
Podcast

– Lettere for unge å analysere sangtekster enn annen lyrikk

– Sangtekster er allerede en del av unges hverdag, i motsetning til for eksempel modernistisk lyrikk, sier litteraturviter Marthe Hatlen Grønsveen. I siste episode av UiB Popviten blir det krasjkurs i sanglyrikk-analyse.

UiB Popviten
I den nyeste utgaven av UiB Popviten bruker litteraturviter Marthe Hatlen Grønsveen klassiske teknikker for diktanalyse på moderne popmusikk.
Foto/ill.:
UiB / Colourbox

Hovedinnhold

– Mange unge går rundt og hører på musikk hele dagen. Det er en sjanger de kjenner godt. Å bruke sangtekster i undervisningen blir dermed en måte å trekke elevenes virkelighet inn i faget på, sier Marthe Hatlen Grønsveen, litteraturviter og stipendiat ved UiB. Hun forsker på lyrikk i norskundervisningen.

I den nyeste utgaven av Popviten viser hun hvordan man kan bruke klassisk diktanalyse på sangtekster fra blant annet Jon Olav Nilsen og gjengen, Radiohead og Håkan Hellstrøm.

Diamanter og kirsebær

På kvelder som dette / Vil eg kysse pistolen / Legge et kirsebær på hodet / Og si takk og farvel

Slik åpner Jon Olav Nilsen og gjengen sin listetopp «Diamanter og kirsebær».

– Kirsebær på hodet, det kan gi assosiasjoner til Wilhelm Tell som ble tvunget til å skyte et eple av hodet på sin egen sønn. Men så er det denne pistolen. Hva har det med kirsebæret å gjøre? spør Grønsveen i podcastepisoden.

Det å kysse en pistol kan være en såkalt eufemisme, eller forskjønnelse, av det å skyte seg selv. Ifølge Grønsveen kan kirsebæret være en del av det samme bildet.

– Hvis vi ser for oss et kulehull er det rødt og rundt og ligner på mange måter på et ødelagt kirsebær, sier hun.

Lett forståelig hjerte - smerte

Grønsveen mener at man kan få mer ut av musikken hvis man blir mer bevisst på tekstene.

– Man blir mer kvalitetsbevisst. Når du hører på TIX, Astrid S eller Karpe kan det være interessant å spørre seg om teksten egentlig er god. Og hvorfor er den det? spør Grønsveen.

Mens klassiske poplåter ofte gir en umiddelbar forståelse, kan andre sangtekster gi lytteren mer å bryne seg på. 

– Det er ikke vanskelig å forstå hva Dolly Parton eller Whitney Houston vil formidle når de synger om «Bitter sweet memories» og «I will always love you». Akkurat på dette punktet ligner mye sanglyrikk på det vi kaller kamp- eller krigslyrikk: Mottakeren skal umiddelbart forstå hva teksten handler om. Men når Karpe tar utgangspunkt i kjøpesenteret Gunerius og synger «Jeg ble født i trafikken»/«Der ble jeg døpt i trafikken», er fortolkningsrommet litt større. Ved å analysere teksten kan man få en mer nyansert opplevelse av den. Lyrikk handler om både hjerne og hjerte, sier hun.

Enkle metoder

I episoden gir Grønnsveen tips om enkle metoder for å forstå sangtekster og annen lyrikk bedre.

– Men alt trenger ikke å være forståelig med en gang. I en verden hvor alt går veldig fort, er dette noe som tvinger oss til å stoppe litt opp. Og det er litt fint, sier hun.

Hør episoden og få Grønsveens beste tips for å forstå sangtekster her: