SDG200

Eventyret har startet

Søndag 1. mai kastet Statsraad Lehmkuhl loss fra Valparaíso i Chile. De neste fire månedene er 90 studenter og undervisere fra UiB om bord på seilskipet.

Neste
Statsraad Lehmkuhl i solnedgang i havnen i Valparaiso
Studenter på dekk på Statsraad Lehmkuhl
Statsraad Lehmkuhl i havnen i Valparaiso
Maren Kateraas, UiB

Etter koronatesting, gjennomgang av sikkerhetsrutiner og tildeling av hengekøye for studentene, kastet seilskipet loss fra havnebyen Valparaíso i Chile søndag 1. mai. På den første etappen av de fire månedene Universitetet i Bergen skal ha skipet, vil det gå 35 dager før skipet igjen skal ligge i en havn – da i Tahiti.

Frem til slutten av august 2022 skal om lag 90 studenter ta emnet SDG200 på seilskipet mens de seiler over Stillehavet til Palau. Underveis skal de stoppe på flere øystater.

Gjennom prosjektet Havambassadørene, som er støttet av Sparebankstiftelsen DNB, kan man følge studentene på reisen gjennom sosiale medier og på nett. Her vil de dele kunnskap om havet, kunnskap om bærekraft, og dele innhold fra livet om bord på Norges største seilskute. Følg havambassadørene på oneocean.uib.no og på Facebook, Instagram og TikTok.

Seilasen kan også følges på ekspedisjonens egne nettsider.

– Det blir veldig spennende å følge studentene på seilasen. Universitetet i Bergen er en stolt partner til One Ocean Expedition, og vi gleder oss til å følge studentene på reisen over Stillehavet, sier UiB-rektor Margareth Hagen.