Studiestart 2022

Velkommen til studiestart!

Mandag 15. august kl. 15.00 er det duket for velkomstseremoni og åpning av det akademiske året ved UiB. Det blir taler fra rektor, statsråd og andre inviterte gjester, samt minikonsert.

Velkomstseremoni på plassen fremfor Naturhistorisk museum på UiB
Det nærmer seg velkomstseremoni for nye studenter.
Emil W. Breistein

– Vi gleder oss stort til å ønske studentene velkommen til Bergen og til et nytt studieår, sier rektor Margareth Hagen.

UiBs Velkomstseremoni er tradisjonsrik. Også i år skal åpningen av studieåret markeres på Muséplassen. I forkant av seremonien vil alle nye studenter og faddere samle seg fakultetsvis på avtalte områder rundt Muséplassen. Her får de en liten matbit før de går til seremonien.

Programmet

Seremonien starter med akademisk prosesjon akkompagnert av studentkoret Arme Riddere. Det blir taler ved rektor Margareth Hagen, statsråd Marte Mjøs Persen, leder for Studentparlamentet Aksel Haukom og Bergens ordfører Rune Bakervik. Studentkoret BLAK skal også bidra med sang.

Seremonien avsluttes med en kort konsert med Moyka.

Moyka har selv skrevet og produsert debutalbumet «The Revelations of Love». Albumet har mottatt strålende kritikk både hjemme i Norge og i utlandet. Opprinnelig kommer Monika Engeseth fra Hallingdal, men hun har de siste årene vært bosatt i Bergen.

Scenen vil stå på nedre del av Muséplass. Riggingen av scenen vil starte søndag 14. august.

• Ankomst studenter
  • Akademisk prosesjon - Gaudeamus igitur med Arme Riddere