UKRANIA | KONFERANSE

– Universitetet er en viktig ramme for motstand

Statsminister Jonas Gahr Støre åpnet UiBs internasjonale konferanse om krigen mot Ukraina, 24. februar 2023. Han mener at denne typen arrangementer har effekt og er et viktig bidrag i motstandskampen mot ødeleggelse og krig.

Jonas Gahr Støre. UiB.
Statsminister Jonas Gahr Støre åpnet UiB-konferanse om krigen i Ukraina i universitetets aula, fredag 24. februar 2023.
Eivind Senneset

– Jeg mener at universitetet er en viktig ramme for å vise motstandskraft mot ødeleggelse og krig, fordi det er bærer av så mange viktige tradisjoner for moderne samfunn, med lang historie bakover, men også med håpet for det som ligger fremover, sier statsminister Jonas Gahr Støre (AP).

– Har effekt

Statsministeren åpnet Universitetet i Bergens (UiB) internasjonale konferanse, Krigen mot Ukraina, fredag 24. februar 2023. Konferansen ble holdt på ettårsdagen til invasjonen av Ukraina, og ble arrangert i et samarbeid mellom UiB og Ukrainas ambassade i Norge. Hensikten var å analysere og diskutere hvordan Ukraina kan sikres rettferdighet.

Arrangementet tematiserte blant annet Norges respons på krigen mot Ukraina, militær støtte, betydningen av høyere utdanning, støtte til sivilsamfunnet og økonomisk samarbeid i krigstid.

–  Jeg tror denne typen arrangementer vil ha effekt og jeg synes stemmene som har sluppet til her i dag har gjort veldig inntrykk, sier Støre.

Les statsministerens tale her.

Chargé d'Affaires Dr. Liliia Honcharevych ved den ukrainske ambassaden til Norge, er enig med Støre i at konferanser som ble arrangert ved UiB har en positiv effekt.

– Denne typen arrangement har en effekt ved at solidariteten vokser blant befolkningen. Flere vil innse at vi står overfor en krig mot menneskeheten og grunnleggende menneskelige verdier, sier Honcharevych.

Imponert over ukrainske studenter og forskere

Statsminister Jonas Gahr Støre møtte også de ukrainske UiB-studentene Olena Mordas og Volodymyr Ilkiv til samtale. Han sier videre at han er imponert over både studentene og forskerne ved UiB som klarere å kombinere studier og arbeid, samtidig som de har venner og familie hjemme i Ukraina, og situasjonen de følger intenst med på.

– De spiller også en viktig rolle her med å støtte hverandre, samtidig at de formidler den virkeligheten de står i, til oss i Norge. Det er et imponerende arbeid, sier Støre.

En av de som fikk snakke med statsministeren var UiB-student Olena Mordas, som er fra Ukraina.

– Hovedmålet var å formidle hvordan det var å være ukrainsk student, hva som er viktig for oss og hvorfor det er viktig å ha ukrainske studenter ved universitetet. Det var en stor ære å få snakke med statsministeren, sier Mordas.

Ukraina-konferanse. UiB.
Statsminister Jonas Gahr Støre møtte studenter, rektor og ambassadør. Her ser vi (fv) student Volodymyr Ilkiv, Jonas Gahr Støre, rektor Margareth Hagen, student Olena Mordas, og Chargé d'Affaires Dr. Liliia Honcharevych. Foto: Eivind Senneset.

– Fornøyd med konferansen

– Jeg er veldig fornøyd med konferansen i dag. Det har vært mange sterke og gode foredrag. Jeg er også veldig glad for at statsministeren valgte å markere dagen her oss, sier rektor Margareth Hagen ved UiB.

ifølge rektor var hensikten med konferansen ikke bare å markere at det har gått ett år siden invasjonen, men også å samle internasjonale forskere og ledere for internasjonale organisasjoner, som nå er i gang med å jobbe mot krigsoppgjøret og krigsforbrytelsene. Samtidig handler det om å inkludere de ukrainske studentene.

– Vi som har vært her i dag har lært mye og har gjort et sterkt inntrykk. Jeg tror også at det å samle internasjonale og lokale krefter er med på å styrke arbeidet for et sikkert og rettferdig Europa, sier Margareth Hagen.