KLIMAENDRINGER

Fra Stillehavet til FN-resolusjon

Den 29. mars 2023 vedtok FNs generalforsamling en resolusjon fra den lille øystaten Vanuatu i Stillehavet for å få en rådgivende mening fra menneskerettighetsdomstolen i Haag om forpliktelsene FNs medlemsstater har for å beskytte nåværende og fremtidige generasjoner i forhold til klimaendringer.

Professor Edvard Hviding (centre) from the University of Bergen with Vanuatu’s UN Ambassador Odo Tevi (right) and Solomon Yeo (left) from the activist organisation Pacific Islands Students Fighting Climate Change.
KLIMAUTFORDRINGER: Professor Edvard Hviding (i midten) fra Universitetet i Bergen med Vanuatus FN-ambassadør Odo Tevi (t.h.) og aktivisten Solomon Yeo (t.v.) fra organisasjonen Pacific Islands Students Fighting Climate Change.
UiB