Ny toppsjef i NORCE

Camilla Stoltenberg blir ny konsernsjef i NORCE

– NORCE har en strategi og et samfunnsoppdrag som jeg identifiserer meg sterkt med, og har lyst til å arbeide for som leder, sier Camilla Stoltenberg.

Portrett av Camilla Stoltenberg
Påtroppende konsernsjef i NORCE, Camilla Stoltenberg.
Folkehelseinstituttet

Hun ble ansatt av et enstemmig styre i dag.

– Vi i styret er svært glade for at Camilla Stoltenberg har takket ja til å gå løs på oppgaven som konsernsjef for NORCE. NORCE er Norges nest største forskningskonsern, og med Camilla Stoltenberg får vi en erfaren, tydelig og synlig leder med alle forutsetninger for å oppfylle vår ambisjon om å ta en nasjonalt ledende posisjon, sier styreleder Marianne Marthinsen i NORCE i en pressemelding.

Stoltenberg gleder seg til å lede et selskap som jobber tett opp mot både næringsliv og offentlige aktører.

– I NORCE er det stor tematisk bredde og muligheter for å samarbeide med offentlig og privat sektor på nye måter. I tillegg er det spennende å ha medarbeidere på ni steder langs kysten av Norge, fra nord til sørøst sier Stoltenberg.

Universitetet i Bergen er den største eieren av NORCE, og UiB-rektor Margareth Hagen er fornøyd med ansettelsen.

– Camilla Stolenberg er svært erfaren leder. Hennes bakgrunn fra FHI, og hennes tydelige stemme i offentligheten vil bidra til å styrke NORCE. Jeg ser frem til å samarbeide med henne, sier Hagen.

Forskning og innovasjon

Stoltenberg er i dag direktør for Folkehelseinstituttet (FHI), en stilling hun har hatt siden 2012.

– Jeg er veldig glad i og engasjert i FHIs samfunnsoppdrag, medarbeiderne og jobben som toppleder, og har ikke hatt noe ønske om å forlate stillingen. Mitt andre og siste åremål går imidlertid ut i 2024 og jeg har lyst på en lederjobb der forskning og innovasjon er det sentrale, samtidig som det faglige spennet og samfunnsoppdraget er bredere enn det jeg har ansvar for i dag, sier Stoltenberg.

Stoltenberg er utdannet lege ved Universitetet i Oslo, og har i tillegg studert sosiologi og antropologi. Hun har en doktorgrad i epidemiologi og er knyttet til Universitetet i Bergen som professor 2.  Hun starter i jobben 1. oktober.

– I rekrutteringsprosessen har vi vært opptatt av å finne en leder med faglig tyngde og nærhet til forskningen, i kombinasjon med samfunnsforståelse og evne til å synliggjøre NORCE eksternt. Det har vi funnet med Camilla Stoltenberg. Vi gleder oss stort til å få henne på plass, sier Marianne Marthinsen.

Kommersialisering og næringsutvikling

NORCE forsker på helse og samfunn, områder som Stoltenberg har mange års erfaring fra, i tillegg til klima, miljø, teknologi og energi.

– Det er fagområder jeg er interessert i, men noen av dem er nye for meg som leder. Jeg ser også frem til å arbeide mer direkte med kommersialisering og næringsutvikling. Lederstillingen i NORCE gir en slik mulighet og forpliktelse. I tillegg ser jeg frem til et godt samarbeid med de fire eieruniversitetene til NORCE, sier Stoltenberg.

NORCE ble etablert i 2018 etter fusjonen av Agderforskning, Christian Michelsen Research, IRIS, Teknova og Uni Research. Instituttet har rundt 800 ansatte og omsetter for rundt 950 millioner kroner. Senere er Norut og GenØk også fusjonert inn. Konsernet NORCE har tre datterselskaper: Nasjonalt Utviklingssenter for Barn og Unge AS (NUBU), Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) og Nordic Institute of Dental Materials AS (NIOM).

NORCE er lokalisert langs hele kysten fra nord til sørøst: Alta, Tromsø, Bardu, Bergen, Haugesund, Stavanger, Kristiansand, Grimstad og Oslo.

Hovedkontoret ligger i Bergen. Selskapets ambisjon er å være nasjonalt og europeisk ledende på utvalgte satsningsområder, og NORCE har omfattende aktivitet innen energi, helse, klima, miljø, teknologi og samfunn. Forskningen er flerfaglig og skjer gjennom utvikling og innovasjon i samarbeid med offentlig og privat sektor.