Hjem
Aktuelt
Aarebrotforelesningen 2025

Grieg-maraton med musikalsk vri

Det ble både allsang og notelære da professor Are Sandbakken holdt en underholdende og annerledes Aarebrotforelesning i universitetsaulaen. På 200 minutt fikk publikum et interessant dypdykk i nasjonsbyggeren Edvard Griegs musikalske liv.

Aarebrotforelesningen 2025
Professor Are Sandbakken fra Norges Musikkhøgskole holdt årets Aarebrotforelesning på engasjerende vis.
Foto/ill.:
Eivind Senneset

Hovedinnhold

Den syvende Aarebrotforelesningen i rekken ble holdt av professor i kammermusikk, Are Sandbakken, fra Norges Musikkhøgskole. Søndag 19. januar var universitetsaulaen fylt til randen av et vitebegjærlig publikum som ville høre Sandbakken fortelle om Edvard Griegs liv og virke. 

Forelesningen startet med at UiB-rektor Margareth Hagen ønsket velkommen til årets hovedperson. Hun takket også for det gode samabeidet med Studentersamfunnet, som er medarrangør.

Aarebrotforelesningen 2025: Edvard Grieg på 200 minutter

Produsent:
Kulturoperatørene

– Det er gledelig at Aarebrotforelesningen har blitt et nasjonalt referansepunkt for den vitenskapelige formidlingen. Ekstra gledelig er det at Are Sandbakken har valgt bergenseren Edvard Grieg, sa Hagen. Hun la også vekt på hvordan musikkhistorien kan hjelpe oss å forstå og tolke samtiden, et perspektiv som også Frank Aarebrot var opptatt av. 

Forelesningen var delt inn i fire bolker som tok for seg hele historien fra Griegs oppvekst til hans kunstneriske utvikling og etter hvert internasjonale suksess. 

Aarebrotforelesningen 2025
Foto/ill.:
Eivind Senneset

Musikalske avbrekk 

På scenen hadde Sandbakken med seg studenter fra Griegakademiet, et kammerkor, flere pianister og strykere. Publikum fikk også selv delta gjennom allsang, knipsing og fikk en enkel innføring i noter, samt musikalske begrep som rubato og kontrapunkt. 

Et sentralt poeng i forelesningen, var Edvards Griegs rytmiske frihet og hans spesielle evne til å gå inn i akkorder.

Sandbakken satte også Grieg inn i en dagsaktuell kontekst, blant annet ved å vise til hvordan Donald Trump brukte Dovregubbens hall under sin første valgkampanje i 2016 for å få opp stemningen. Han gjorde også et poeng ut av hvordan Griegs musikk blir flittig brukt i reklame. 

– Hva ville Grieg selv ha sagt til det, spurte han og lot spørsmålet bli hengende i luften. 

Aarebrotforelesningen 2025
Foto/ill.:
Eivind Senneset

Griegs idoler 

Den neste bolken tok for seg Griegs musikalske forbilder, der Ole Bull kanskje står igjen som hans største læremester. Men også andre kjente navn som Bjørnstjerne Bjørnson og Richard Nordraak hadde innflytelse på Grieg, fikk publikum vite. Ikke minst ble også hans kone, Nina, en stor inspirasjonskilde. Senere ble den tyske komponisten Robert Schumann et viktig forbilde. 

De fremmøtte fikk også se hvordan Sandbakken selv trakterte både flygel og fiolin, i tett samspill med studentene fra Griegakademiet. Kjente verk som Morgenstemning, Bryllupsdag på Troldhaugen og Ved Rondande ble fremført med bravur. 

Forelesningen ble rundet av med flere eksempler på hvordan Grieg utfordret det musikalske formbildet med sin frihet til det rytmiske og lek med akkorder. Sandbakken dro en kobling til den russiske komponisten Igor Stravinskij og hans kjente verk Vårofferet for å illustrere dette. 

Det hele ble avsluttet ved at kammerkoret fra Griegakademiet fremførte Griegs fire salmer, som var hans aller siste verk. Disse ble skrevet i 1906, året før han selv døde. 

Aarebrotforelesningen 2025
Foto/ill.:
Eivind Senneset