– En kreativ prosess
Algoritmegruppen ved UiB skal finne ut hva som skjer når datamaskinen ”tenker” selv. Det krever fantasi og kreativitet av forskerne.
Hovedinnhold
Har du noen gang fått beskjed av GPS’en om å kjøre videre på hovedveien, selv om du vet det går raskere om du tar av til høyre? Det som skjer er at det er et problem i algoritmen til programmet, den matematiske formelen som definerer hvordan dataprogrammet foretar valg.
Professor Fedor Fomin og algoritmegruppen hans har fått 18 millioner kroner fra Det europeiske forskningsrådet (ERC) for å finne svaret på hvordan slike feil oppstår, skriver universitetets nyhetsavis På Høyden.
– Datamaskiner kan ikke tenke. Selv om de har blitt veldig kompliserte klarer de ennå ikke å løse enkelte algoritmeproblemer som for mennesker kan fremstå som banale, sier Fomin til På Høyden.
Fomin er professor på Institutt for informatikk, og hovedformålet med forskningsprosjektet er å utvikle nye matematiske teorier som kan gi bedre algoritmer.
Prosjektgruppen består av tre postdoktorer, to PhD’er og noen masterstudenter. Forskningen krever ikke mer utstyr enn en datamaskin og forskerens hjerne, men til gjengjeld krever effektive algoritmer fantasi og tenkning på høyeste nivå.
– Det er ikke slik at vi kan bestemme oss for at ti personer skal sette seg ned i ti uker for å løse problemet. Å finne opp nye matematiske modeller er en kreativ prosess som er vanskelig å forutse, sier Fomin til På Høyden.