Hjem
Aktuelt
Sosiale medier

Fra gutterommet til Hollywood

Skillene mellom globalt og lokalt ble visket ut da musikerne inntok sosiale medier. En ny bok forteller om musikk i de sosiale medienes barndom.

Bergensbandet Datarock ble et internasjonalt fenomen. Mye takket være bandets...
Bergensbandet Datarock ble et internasjonalt fenomen. Mye takket være bandets MySpace-profil.
Foto/ill.:
Thomas Brun

Våren 2007. Bergensbandet Datarock går på en svett scene på bransjefestivalen South by Southwest i Austin i Texas. Ett av mange hundre stoppesteder for nordmennene, som har spilt over 700 konserter i 33 land.

Mens musikken selvsagt er viktig, har sosiale medier spilt en stor rolle for Datarock og andre musikere. Plutselig kunne lokale artister nå et globalt publikum og samme verktøy kunne brukes til å fortelle om lokale konserter.

Bergensbølgen

Det er lett å glemme, men for ti år siden fantes hverken MySpace, Facebook eller Twitter.

– Det var vanskeligere å ha oversikt over musikkfeltet før. Om man ikke ville dra til London eller Amsterdam for å lytte på plater i spesialbutikker, var man avhengig av blader som kom én gang i uken eller én gang i måneden, forteller førsteamanuensis Ole J. Mjøs ved Institutt for informasjons- og medievitenskap.

Han ga nylig ut boken Music, Social Media and Global Mobility (Routledge). I boken intervjuer han sentrale personer i Bergens rike musikkmiljø de siste 20 årene, et miljø som fikk internasjonal oppmerksomhet under merkelappen «Bergensbølgen».

– Det skjedde noe da MySpace startet i USA i 2003. I løpet av kort tid var det veldig mange musikere som hadde opprettet profiler der, forteller han.

Globalt og lokalt

Fra musikernes perspektiv var det mange fordeler med MySpace. Nettstedet gjorde det mulig for musikerne å få kontakt med likesinnede. Det ga tettere samspill mellom artister og fans. Bandene kunne legge ut musikk og informasjon om seg selv. Dessuten var det gratis i en tid da det kunne koste 20.000 kroner å få laget en hjemmeside.

Da Datarock fikk en side på MySpace ble de profilert på forsiden til det internasjonale nettstedet. Det førte til voldsom oppmerksomhet rundt bandet og 40.000 venneforespørsler på tre dager.

I 2005 ble MySpace kjøpt opp av Rupert Murdochs News Corporation for 580 millioner dollar. Men det var ikke bare kommersialisering som gjorde at musikerne flyttet fra MySpace. Et tregt system, store mengder reklame, en vanskelig musikkavspiller og lav brukervennlighet fikk musikerne til å søke alternativer.

– Med Facebook ble sosiale medier for første gang mainstream. Det som gjorde tjenesten så populær, var at alle var der. For musikerne ga det mulighet til å nå nye fans. I tillegg var Facebook svært brukervennlig, sier Mjøs.

Forskeren er opptatt av at dette gjorde musikken veldig tilgjengelig, men nøler med å bruke ordet «revolusjon» for å beskrive musikernes inntog i sosiale medier.

– I dag blir musikk tilgjengelig veldig raskt. Det blir vanskeligere å være original, men desto viktigere å lage noe som er personlig, mener han.

Artikkelen er opprinnelig publisert i Hubro International, den engelske versjonen av forskningsmagasinet Hubro. Du kan lese hele nummeret på nett, eller tegne det som abonnent gratis ved å sende oss en e-post.