Hjem
Aktuelt
Universitetsliv

Her får lærerne faglig påfyll

Faglig-pedagogisk dag inviterer lærere fra hele Vestlandet til rundt 80 ulike forelesninger på universitetet.

Annelin Vaage fra Ortun skole og Karen Johanne Sætrevik og Ingvild Tverrdal...
Annelin Vaage fra Ortun skole og Karen Johanne Sætrevik og Ingvild Tverrdal fra Bergen private gymnas er naturfagslærere, og deltar på faglig-pedagogisk dag på UiB.
Foto/ill.:
Walter Wehus

Fredag 1. februar arrangerte Universitetet i Bergen faglig-pedagogisk dag. På denne dagen inviteres lærere fra hele Vestlandet til nærmere 80 ulike forelesninger med faglig påfyll.

De tre lærerne Annelin Vaage, Karen Johanne Sætrevik og Ingvild Tverrdal har nettopp kommet ut fra den første av tre forelesninger om fornybar energi.

– Vi valgte denne forelesningen fordi dette er et veldig aktuelt tema akkurat nå, og mange lærebøker som handler om fornybar energi er utdaterte, sier Vaage, som er lærer i naturfag og matematikk på Ortun skole.

De tre satte stor pris på at foreleseren ga forslag til videre litteratur de kunne fordype seg i. Planene deres for resten av dagen innebærer forelesning om biodrivstoff, og mer realfag.

– Det er et veldig bra tilbud i naturfag denne dagen. Det er vanskelig å velge, sier naturfagslærer Ingvild Tverrdal fra Bergen private gymnas fornøyd.

Mer interesse for forskning

Faglig-pedagogisk dag har blitt arrangert ved Universitetet i Bergen i over tjue år. Fagmiljøene kommer med forslag til tema, mens UiBs Senter for etter- og videreutdanning står ansvarlig for dagen.

Viserektor for utdanning Kuvvet Atakan synes det er en viktig tradisjon.

– Elevenes forståelse av ulike fag i skolen er helt avhengig av lærernes kompetanse. På denne dagen får vi synliggjort de siste forskningsresultatene for lærere som ønsker faglig oppdatering og påfyll, sier han.

Atakan legger til at lærere hele tiden har behov for orientering om hvor forskningen er på vei, og hva dette innebærer for samfunnets utvikling.

– Faglig-pedagogisk dag fyller dette behovet ved å gi smakebiter av den spennende forskningen som foregår på universitetet. Forhåpentligvis kan det føre til mer interesse for forskning hos både lærere og elever, sier han.

Liker å stille opp

Forelesningen som de tre naturfagslærerne deltok på, var den første av tre denne dagen om fornybar energi. I den første timen var det professor Peter Haugan som ga en introduksjon til hvor vindkraft, solkraft og de andre teknologiene er på vei.

Haugan har vært med på faglig-pedagogisk dag flere ganger tidligere, og synes det er naturlig å stille opp når lærere ber om faglig påfyll.

– Når lærerne i skolen ønsker å bruke tid på dette, stiller vi gjerne opp. De er også en morsom gruppe å snakke til. Om vi ikke klarer å formidle til lærerne i skolen er vi ille ute, sier han med et smil.