Christiekonferansen 2014

UiB gir Christieprisen til Sjur Holsen

Christieprisen for 2014 er tildelt post mortem til Sjur Holsen, tidligere politisk redaktør i Bergens Tidende.

Sjur Holsens kone Monica Dalland Holsen tok imot prisen fra UiB-rektor Dag Rune Olsen under Christiekonferansen fredag.
Marit Hommedal

Sjur Holsen, som døde i oktober 2013, blir hedret for sin innsats som brobygger mellom universitetet og samfunnet for øvrig. Hans kone Monica Dalland Holsen tok imot prisen fra UiB-rektor Dag Rune Olsen under Christiekonferansen fredag.

– Sjur mente han at det er ethvert menneskers plikt til å forstå så mye som mulig av den verden vi er en del av og sammen har ansvaret for, sa Monica Dalland Holsen i sin takketale.

Sjefredaktør Gard Steiro i Bergens Tidende kalte prisen for en flott anerkjennelse av Sjur Holsens korte, men bemerkelsesverdige virke som skribent og redaktør.

Oppmuntret forskere

Juryen for Christieprisen trekker frem at Sjur Holsen var nysgjerrig og nyskapende i sin formidling. Han oppmuntret og engasjerte forskere til å bli bedre kunnskapsformidlere, og ytret seg på en måte som ble lagt merke til nasjonalt.

– Sjur var glad i Universitetet i Bergen. Likevel, eller kanskje nettopp derfor, lot han seg irritere over universitetet. Sjur mente universitetet kunne spille en viktigere rolle i samfunnsdebatten. Det ergret ham når journalister bare skrapte overflaten, og det frustrerte ham at viktige akademikere tilsynelatende ikke ønsket eller evnet å formidle sin kunnskap på en forståelig måte. Dette ville han gjøre noe med. Vi i Bergens Tidende er stolte av Sjurs arbeid og takknemlige for at han får Christieprisen, sier Steiro.

Kommentator

Sjur Holsen hadde hovedfag i sammenliknende politikk fra Universitetet i Bergen. Han studerte også ved Norges Handelshøyskole, University of California, Berkeley, og University College i Dublin. Han var redaktør for studentavisen Studvest og senere rådgiver for rektoratet ved UiB. I 2007 begynte han som næringslivsjournalist og kommentator i Bergens Tidende. Tre år senere ble han politisk redaktør.

– Holsen var en tydelig og nyskapende vestlandsk stemme i offentligheten. Den tematiske bredden av nasjonale og internasjonale saker han kommenterte var intet mindre enn imponerende, sier juryleder Knut Helland.