Bergen Media City

TV2 og UiB har formalisert samarbeidet om medieklyngen

UiB og TV2s første samarbeidsavtale i Bergen Media City er om et felles studio. TV2 vil også gi stipender til studenter ved UiBs medieutdanning.

Media City Bergen, samarbeidsavtale
Fem år etter TV2 og UiB begynte diskusjonen om medieklynge signerte Rune Indrøy, kommunikasjonssjef ved TV2 og Dag Rune Olsen, rektor ved UiB, den aller første samarbeidsavtalen.
Solrun Dregelid

13.november 2014, fem år etter at universitetsledelsen og konsernledelsen i TV2 startet samtalene om en medieklynge i Bergen, møttes partene for å signere den første samarbeidsavtalen.

– Dette er en historisk dag. Universitetet i Bergen var første institusjon TV 2 gikk til da vi startet arbeidet med medieklynge og vi fikk umiddelbar respons. UiB vil få tilgang til et moderne og godt utstyrt studio, regulert gjennom avtalen som er signert i dag, sa Rune Indrøy, kommunikasjonsdirektør ved TV2.

TV 2 mener de tjener mye på å sitte tett på utdanning og forskning. Det vil gi dem mulighet til å rekruttere og støtte opp om talentfulle studenter.

TV 2 vil også etablere en stipendordning for mediestudenter ved UiB. Denne vil bestå av 200 000 kroner årlig, fordelt på flere stipender, og vil tre i kraft fra høsten 2016.

– Vi ønsker med dette å gi et økonomisk bidrag til de mest talentfulle studentene. Ordningen skal utformes i tett samarbeid med instituttledelsen, sa Indrøy.

Også universitetet har mye å tjene på å sitte sammen med de ulike medieaktørene.

– Gjennom medieklyngen har vi et kinderegg. Den vil gi oss bedre forskning og en mer robust utdanning, i tillegg til at den tar hensyn til næringslivets behov. Her vil vi få morgendagens beste medieutdanning, sa Olsen.