Hjem
Aktuelt
FORMIDLING

Tok doktorgrad som 22-åring, nå er han TV-stjerne

UiBs Jan Martin Nordbotten (33) tok doktorgrad i en alder av 22, og ble professor i en alder av 27 år. Nå utfordrer matematikkhjernen til TV-seere i beste sendetid.

Programleder Nadia Hasnaoui og matematikkprofesoor Jan Martin Nordbotten.
PÅ SKJERMEN: Programleder Nadia Hasnaoui og matematikkprofesoor Jan Martin Nordbotten styrer fredagsunderholdning sammen på NRK i høst. Nordbotten tror forskere kommer langt med formidling hvis de er åpne for utfordringene som byr seg.
Foto/ill.:
NRK

– Skal vi nå ut i samfunnet med et positivt bilde av vitenskap, så må vi være villige til å bidra også utenfor de vanlige rammene for forskningsformidling, sier Jan Martin Nordbotten, matematikkprofessor ved Universitetet i Bergen.

Nordbotten tok doktorgrad i matematikk allerede i en alder av 22 år. Som 27-åring ble han Norges tredje yngste professor noensinne. Nå har han fått egen skjermtid med smarte tips og triks i underholdningsprogrammet «Norges smarteste», der noen av landets skarpeste hjerner konkurrerer om å kapre seg nettopp den tittelen.

Når ut til mange

– Det er utrolig positivt av vi i Norge kan ha som fredagsunderholdning at folk løser mattestykker, logikkoppgaver, og blir utfordret i observasjon og multitasking.  Jeg får mulighet til å nå et meget bredt publikum, hvor mange kanskje ikke ville satt seg ned for å se på et rent populærvitenskapelig program, sier 33-åringen.

UiB-forskeren har blant annet sjekket folks mulighet til å multitaske. Nordbotten utfordret tilfeldige forbipasserende til å skrive tallene fra 1 til 9, mens man samtidig teller bakover. Han har også gjort eksperimenter der han tester synsbedrag og evnen til å fange opp hva som blir sagt når munnen og kroppsspråket uttrykker noe annet.

– Mitt bidrag er å kunne heve nivået på kritisk tenking i forhold til innslagene. Selv om innslagene er utenfor min fagkompetanse, så tar jeg med meg en akademisk tilnærmingsmetode. Dermed håper jeg å ha kunnet bidra til kvaliteten i kunnskapen vi formidler. Utover dette håper jeg å kunne bidra med en generell positiv profilering av akademikere, sier friskusen.

 

Vil gjøre folk nysgjerrig

Gjennom enkle oppgaver på skjermen, drar Nordbotten TV-seeerne inn i en liten del av hans verden. Professoren er ikke i tvil om at det er et sted mange kan finne interessant om det blir presentert på den riktige måten.

– Hvorfor mener du matematikk er så viktig for forståelsen av det som skjer rundt oss?

– Matematikk er uunnværlig i forståelsen av mange naturfaglige og samfunnsfaglige fenomen. I flere av innslagene er det matematiske undertoner som noen av seerne kanskje vil plukke opp. Likevel er det ikke en målsetning i dette formatet å nødvendigvis skulle formidle matematikkens verdi - det er også viktig å formidle nysgjerrighet rundt kunnskap generelt, sier han.

Det er ikke tvil om at Nordbotten brenner for faget sitt, på TV-skjermen er han uforskammet komfortabel.

– Har du noen råd til andre professorer som ønsker å få frem fagfeltet sitt på en enkel og lettfattelig måte?

–  Mange av mine kollegaer på UiB gjør en fantastisk jobb som formidlere. Generelt er det beste rådet jeg har å sitere en kollega fra ren matematikk: «Ingen av oss ble ansatt fordi vi hadde talent for formidling. Og den eneste måten å bli god på noe man ikke har talent for, er ved å øve ved hver anledning som byr seg.» Dette er kanskje å sette det litt på spissen, men jeg har enda til gode å se noen lykkes med formidling ved å si «Nei takk».