Christieprisen 2012

Studentersamfunnet får Christieprisen

Christieprisen 2012 er tildelt Studentersamfunnet i Bergen for 78 års innsats for samfunns- og kulturdebatt.

Studentersafunnet er årets vinnere av Christieprisen.
Ole-Christian Bjarkøy

- Det er overraskende, inspirerende og utrolig gøy å få en slik anerkjennelse. Studentersamfunnet er en frivillig organisasjon, og pengene fra Christieprisen utgjør mer enn en fjerdedel av vårt årsbudsjett. Vi ønsker å bruke prisen til å gjøre Samfunnet enda mer synlig, sier leder Maria Dyrhol Sandvik.

- Jeg er glad og stolt over at studentene her i Bergen har bygd opp Vestlandets største uavhengige forum for samfunns- og kulturdebatt. Programmet blir bare større og mer imponerende for hvert år. Studentene er universitetets viktigste bindeledd til samfunnet, og Studentersamfunnet er en svært aktiv brobygger mellom universitetet og omverdenen. Det gjør dem til verdige vinnere av Christieprisen, sier rektor Sigmund Grønmo ved Universitetet i Bergen.

Kontaktskaper

Juryen legger vekt på at Studentersamfunnet både formidler forskning ut til samfunnet og samarbeider tett med media, nærings- og kulturliv i Bergen.

Studentersamfunnet i Bergen ble stiftet i 1934 og har i dag rundt 100 aktive medlemmer fra byens ulike utdanningsinstitusjoner. Våren 2012 arrangerer de over 50 debatt- og kulturmøter. Temaene varierer fra barnelitteratur til kjønnsdebatter og utenrikspolitikk. Årets åpningsmøte om Putins Russland trakk 700 betalende tilhørere.

- Årets prisvinner er eldre enn Universitetet i Bergen og er byens aller mest vitale og spreke 78-åring. Gjennom årtier har prisvinneren stått for friske meningsutvekslinger og til tider svært høy temperatur, til glede, forargelse og ettertanke, sa universitetsdirektør Kari Tove Elvbakken da hun kunngjorde vinneren på Christiekonferansen.

Åpent for alle

- Møtene er åpne for alle, og vi ser at vi har et publikum også utenfor studentmiljøet, sier Sandvik.

Christieprisen er oppkalt etter stortingspresident og brobygger Wilhelm Frimann Koren Christie og deles ut hvert år av Universitetet i Bergen. Prisen består av 250 000 kroner, et kunstverk og et diplom.  Tidligere vinnere er Marit Warncke i Bergen Næringsråd (2010), og forleggerne Vigmostad og Bjørke (2011). Juryen består av UiBs seks dekaner, en student og tre representanter fra nærings- og kulturliv på Vestlandet.