Hjem
Alrek helseklynge
Kunst på Alrek

Naturens farger på det nye Alrek-bygget

Grethe Unstads kunst inntar en markant plass ved inngangspartiet på det nye Alrek-bygget i Årstadveien 17. Her forteller hun om bakgrunn for valg av glassfasaden.

Glassveggen ved hovedinngangen til Alrek helseklynge
Glassveggen på Alrek-bygget fremstår forskjellig alt etter hvor solen står på himmelen.
Foto/ill.:
Frode Ims, UiB

- Jeg er opptatt av å skape en flate- eller romopplevelse ved å jobbe med fargeklanger og fargemøter, der transparens og overlapping går igjen for å skape bevegelse i flaten. Dette kan, i overført betydning, også peke på at ved å samle ulike fagaktører innen helse i samme bygg, kan man dra veksler på hverandre, overlappe på enkelte områder og tilføre hverandre faglig kunnskap og menneskelig energi, sier Grethe Unstad.

Hvis man går forbi det nye Alrek-bygget i Årstadveien 17, kan man ikke unngå å legge merke til den storslåtte glassveggen ved hovedinngangen. Her har Bergenskunstner Grethe Unstad tatt utgangspunkt i en fargeskala fra naturen som igjen har sitt utspring i historikken til området Alrek, med kongsgården Alrekstad (senere Årstad) på 900-tallet.

- I fargeuttrykket har jeg også valgt å spille på lag med arkitektens farger i bygget og i kontrast og dialog til eksisterende nabobygg, sier hun.

Unstad forteller videre at hun i konseptet har tatt utgangspunkt i at det er byggets hovedinngang, og at publikum skal møte et poetisk fargemylder før de går inn i bygget.

Selve kunstverket består av håndmalte fargeflater på bomullspapir som er scannet og printet på glass innenfor et rutesystem der fargene delvis overlapper hverandre. Kunstverket skal fungere visuelt både fra avstand og på nært hold.

- På avstand vil det være en stor flate med fargespill, og på nært hold vil det taktile spillet i hver enkelt flate komme mer fram, hvor du ser spor etter bearbeiding av fargene og hvordan hver enkelt farge bygges opp gjennom flere lag med overmaling.

Kunstprosjektet er realisert takket være et spleiselag mellom KORO og Universitetet i Bergen, der KORO er kurator. Ifølge kunstneren vil solen påvirke fargene, og gi en ulik opplevelse av fargeuttrykket alt etter når på dagen man ser på det.

- I morgen og formiddagssol fremstår fargene som klarest ved at lyset bryter gjennom glasset, mens i ettermiddagssol og motlys dempes fargene ned, sier hun.