UiB Alumni
Alumnusdagen 2016

Selda Ekiz ny æresalumn ved UiB

Universitetet i Bergen har utnevnt Selda Ekiz til ny æresalumn. Kunngjøringen foregikk under Alumnusdagen 2016, og Selda Ekiz var tilstede da rektor Dag Rune Olsen utnevnte henne til UiBs tredje æresalumn.

Selda Ekiz ny æresalumn ved UiB
Thor Brødreskift

- Selda Ekiz har gjort en ekstraordinær innsats som vitenskapsformidler, og er en særdeles god ambassadør for Universitetet i Bergen. Gjennom sin formidling har hun bidratt på en fremragende måte til å vekke nysgjerrigheten for vitenskap, særlig hos de unge, sa rektor Dag Rune Olsen da han delte ut prisen.

Allerede i studietiden viste Ekiz stor interesse og evne for vitenskapsformidling og hun var blant annet en av drivkreftene bak Fysikkshow Bergen som var et ettertraktet innslag i skolen i Bergen og omegn.

Med sine utrolige og sprø eksperimenter på TV har årets æresalumn gjort en viktig innsats for å gjøre vitenskap og spesielt naturvitenskap populært for barn og unge.  Ekiz har tidligere uttalt at hun selv begynte å studere fysikk fordi hun hadde sett et program om CERN og partikkelfysikk på Schrödingers katt.

Multitalent og edutainer

Som fysiker, standupkomiker, programleder og forfatter er det ingen overdrivelse å kalle årets æresalumn for et multitalent. Selv kaller hun seg en edutainer.

Ekiz har bachelorgrad i fysikk fra 2008 og mastergrad i fysikk fra 2011 med måleteknologi og instrumentering som hovedretning. Samme år debuterte hun som programleder i det populærvitenskapelige barne- og ungdomsprogrammet Newton. For denne rollen vant hun Gullruten for beste kvinnelige programleder i 2013. Siden har hun ledet TV-program som Anno og Barn ingen adgang. Ekiz har også vært konferansier for Forsker grand prix flere ganger.

Andre æresalumner

Hensikten med å utnevne æresalumner er å rette oppmerksomhet mot tidligere studenter som har gjort en ekstraordinær innsats overfor universitetet eller innenfor sitt fagområde eller arbeidsfelt. Selda Ekiz er den tredje personen som får denne utnevnelsen. Tidligere har UiB utnevnt statsminister Erna Solberg og tidligere utenrikskorrespondent Hans-Wilhelm Steinfeld