UiB Alumni
Æresalumn

Hans-Wilhelm Steinfeld blir æresalumn ved UiB

Universitetet i Bergen har utnevnt tidligere utenrikskorrespondent Hans-Wilhelm Steinfeld til æresalumn.

Hans-Wilhelm Steinfeld på talerstol
Hans-Wilhelm Steinfeld er æresalumn ved UiB. Lørdag 28.11 holder han foredrag om menneskerettigheter i Usbekistan, i Egget på Studentsenteret.
Eivind Senneset

Steinfeld får prisen for å være en enestående formidler som viser hvor viktig historiekunnskap er for å forstå politiske sammenhenger.

Utnevnelsen ble kunngjort på Alumnusdagen på Universitetet i Bergen (UiB) lørdag 12. september.

- Uten et hovedfag i historie ved Universitetet i Bergen ville jeg aldri kunnet få til det jeg gjorde i journalistikken, sa Steinfeld i en hilsen han sendte til UiB fra Moskva.

Trekker historiske linjer

Hans-Wilhelm Steinfeld er født i Bergen i 1951. Han tble uteksaminert med hovedfag i historie fra Universitetet i Bergen i 1977. Han studerte også russisk og samfunnsvitenskap.

Journalisten, forfatteren og historikeren Steinfeld har hatt en ekstraordinær karriere, blant annet som utenrikskorrespondent i Sovjetunionen/Russland og i Balkan for NRK. Han har også vært nyhetsdirektør og sjef for Dagsrevyen i NRK.

Steinfeld har gitt ut 12 bøker, de fleste om Øst-Europa. Han har også mottatt mange høythengende priser for sin journalistikk og formidling.

Steinfeld har spesielt blitt lagt merke til for å ha fått de viktige politiske aktørene i tale. Han er kjent for å presentere bakgrunnsstoff for sin journalistiske dekning og trekke inn lengre historiske linjer. Han peker ut de aktuelle sammenhengene mellom fortid, nåtid og framtid og illustrerer sakene med kunnskap, refleksjoner og personlige anekdoter.

Han har flere ganger vært tilbake på universitetet som foredragsholder og debattant, og han har talt for nye studenter ved semesterstart.

Andre æresalumn ved Universitetet i Bergen

Hensikten med å utnevne æresalumner er å rette oppmerksomhet mot tidligere studenter som har gjort en ekstraordinær innsats overfor universitetet eller innenfor sitt fagområde eller arbeidsfelt.

Steinfeld er UiBs andre æresalumn. Statsminister Erna Solberg ble utnevnt til UiBs første æresalumn i 2014.

Steinfeld kommenterte i sin fyndige hilsen:

- I år falt valget på meg. Mitt syn på mitt Alma Mater på Nygårdshøyden vil jeg formulere ved å låne ord fra Axel Sandemose, som skrev:

«Bergensere er skrudd sammen av reservedeler. Og de er grusomme når de virker!»

Uten mine 7 år på Universitetet i Bergen hadde jeg aldri virket!, sa Steinfeld.

UiBs Alumnusråd utnevner æresalumn etter nominasjoner fra fakultetene. Offentliggjøringen skjer på den årlige Alumnusdagen for tidligere studenter ved UiB.