UiB Alumni

Nyhetsarkiv for UiB Alumni

– Det er mykje som er bra med å vere lærar, men det beste er kanskje tanken på at ein får vere med å forvalte og forme både elevar sin her-og-no-situasjon og framtida deira, seier lærar og prisvinnar Per-Magne Løken.
– Gjør noe nytt! Ta steget inn på nye arenaer. Dere vil oppdage at dere blir verdsatt og lyttet til, sier HF-alumn, religionsviter og helseinnovatør Runar Tengel Hovland til årets nyslåtte masterkandidater.
– Jeg er utrolig stolt av å få stå i et kunnskapsfellesskap sammen med dere, og gleder meg til å se alt det dere skal få til, seier HF-alumn og ph.d.-kandidat Johanne Kalsaas til årets bachelorkandidater.
Hun har vært byråd for kultur, mangfold og likestilling i Bergen, leder i Grønt Kvinnenettverk, studerte psykologi ved UiB og sendte et sint brev til Jens Stoltenberg da hun var 10 år gammel om nye gasskraftverk.
I år er det 50 år siden Stortinget vedtok at homoseksuelle handlinger ikke er kriminelle. "Skeiv identitet som politisk valuta" er tema og tittel for Christiekonferansen 26. april.
Den fjerde Aarebrotforelesningen går av stabelen 16. januar 2022 og skal holdes av filosofen Lars Fredrik Händler Svendsen. Tema for forelesningen er frihet.
Han var en del av det aller første kullet og den første uteksaminerte på medisinstudiet ved Universitetet i Bergen. Møt en av UiBs aller første alumner: Kjell Skarsten.
Hva kan samfunnet og globale organisasjoner gjøre bedre for å stoppe høyreekstremistisk radikalisering og terrorinnhold på nettet?
Er du nyutdanna og skal ut å søke jobb? Korleis går du eigentleg fram? Mari Lund Eide var nyutdanna lektor i 2018 og har nokre skikkeleg gode tips til deg som er på jobbjakt.
Han har en mastergrad i samfunnsøkonomi, driver et klimarettet teknologiselskap og har blitt innestengt på en utedo i Kenya av hyener. Møt månedens alumn: Anders Gundersen.
Hva gjør du når du bor i Sør-Afrika, ønsker å minske ditt eget karbonavtrykk og skal hjem igjen til Norge? Da sykler du fra Cape Town til Nordkapp. Møt månedens alumn: Teresie Hommersand.
Han har samarbeidet med noen av verdens beste forskere og fotografer, er kaptein på egen båt og svømmer med spekkhoggere. Møt eventyreren og månedens alumn: Andreas B. Heide.
I en UiB-utviklet tv-serie ser fire familier i Bergen på løsninger for å kutte egne klimagassutslipp. Våre forskere er oppsøkende hjelpere.
Lars Jacob Hove gikk fra å være skolelei til å ta en doktorgrad i informasjons- og medievitenskap. Det har han ikke angret et sekund på. Han mener mange går glipp av muligheter og stillinger i arbeidslivet fordi de ikke har en god nok forståelse av hvordan egen kompetanse passer inn hos arbeidsgivere.
Hun var ferdig med en master ved UiB for i underkant et år siden, men har allerede rukket å starte tre selskap, bli headhuntet til et konsulentselskap, starte en klimakonferanse og blitt kåret til årets ledestjerne av Dagens Næringsliv. Møt klimagründer og månedens alumn, Silje Skjelsvik.
Universitetet i Bergen har utnevnt Monica Mæland og Roger Sevrin Bruland til nye æresalumner. Kunngjøringen foregikk under sendingen fra den tradisjonelle julekonserten for alumner i Universitetsaulaen i Bergen.
Ronald is the coordinator of the long-lasting cooperation between UiB and Makerere and a former PhD student at UiB. He tells us about the situation with COVID19 in Uganda and how he prepares for Christmas.
Månedens alumn er avtroppende leder for Akademiet for yngre forskere, har sittet som vara i Nobelkomiteen, jobbet for FNs Røde Khmer-domstol i Kambodsja og vært medlem i valglovutvalget. Det er imidlertid som USA-ekspert hun har vært mest synlig. Nå spår hun valgseier til Joe Biden.

Sider