Institutt for biovitenskap (BIO)
UTDANNING

Biologiutdanning - dette bør du vite

Ingvild Sundal Joys og Ole Bjørnstad er snart ferdig med bachelorgraden i biologi. Her forteller de om hvordan det var å begynne å studere og hvordan de ser for seg å bruke utdanningen når de skal ut i jobb.

To biologistudenter
VAR USIKKER: Ingvild Sundal Joys og Ole Bjørnstad forteller at de begge to var usikker på om de hadde valgt riktig før de begynte på biologistudiet. De oppfordrer andre som er i samme situasjon om å ta sjansen. – Hvis det viser seg at biologi likevel ikke var din «greie», kan du alltids bruke studiepoengene du har inn i en annen grad, sier Ingvild.
Kjartan Melheim

– Det som har overrasket meg mest er hvor bredt og anvendelig biologifaget er, forteller Ole Bjørnstad. Nå er det vel to år siden han pakket kofferten og flyttet hjemmefra for å studere bachelorprogrammet i biologi ved Universitetet i Bergen.

Den første tiden som ny i Bergen husker han som både spennende og litt vanskelig.

– Jeg er oppvokst i Langevåg på Sunnmøre og hadde ikke noe forhold til byen før jeg kom. Ikke kjente jeg så mange her heller, forteller han.

Fadderuken ble vendepunktet

Han husker fremdeles hvordan han gikk rundt de første dagene for å gjøre seg kjent.

– Som oftest endte med at jeg gikk meg vill og måtte bruke GPS’en på mobilen for å finne veien tilbake, ler han.

Dette var før semesterstart og fadderuke. Den forandret alt.

–  Jeg hadde ikke ventet at det skulle være så lett å bli kjent med nye folk, forklarer Ole.

Erfaringen gjorde at han senere engasjerte seg i biologisk fagutvalg. Motivasjonen for å gjøre dette er å sørge for at andre får et like bra møte med universitetet som han selv fikk.

Det var også i fagutvalget han ble kjent med Ingvild Sundal Joys.

I motsetning til Ole er Ingvild født og oppvokst i Bergen, men som hun sier:

– Du blir kjent med Bergen på ny når du studerer. Du oppdager nye steder og bruker byen på en annen måte som student.

Tett kontakt med fagmiljø

Noe av det de to trekker frem som det beste med å være biologistudent på UiB, er den nære kontakten de har med professorer, førsteamanuensiser og andre som jobber ved instituttet.

– En ting jeg liker, er at vi i løpet av studiet har flere praktiske emner. Her får vi prøvd ut teoriene vi har lest om i bøkene, forteller Ole.

Selv har han vært assistent for en doktorgradsstudent dette semesteret. Dette har ført til at han har fått erfaring med arbeid på lab og innsikt i hvordan en arbeider med et stort forskningsprosjekt.

– At vi som bachelorstudenter får lov til å være med på dette, synes jeg er utrolig bra. Dette er slett ikke vanlig andre plasser.

Det er heller ikke bare på laboratoriet at biologistudentene får praktisk erfaring. Ingvild kan fortelle at hun nettopp har kommet tilbake til Bergen etter å ha vært tre uker på feltarbeid.

– Det var tre kjekke uker, både faglig og sosialt.

Biologistudentene reiser på feltarbeid flere ganger i løpet av studietiden. Mye av dette skjer i samarbeidet bioCEED som holder til i tilknytning til instituttet. BioCEED er et samarbeid mellom flere insitutt på UiB, Universitetssenteret på Svalbard og Havforskningsinsituttet. Senteret er et åtte senter for fremragende utdanning i Norge.

Men hva skal du bli?

At det var nettopp biologi som ble studievalget, var egentlig litt tilfeldig for begge to.

– Av realfagene er det alltid biologi som har interessert meg mest. Derfor ble det til slutt biologi, men sikker var jeg ikke, sier Ingvild.

Noe av tvilen bunnet i at hun var usikker på hvor sterkt en sto på arbeidsmarkedet med en slik utdanning.

– Etter at jeg begynte å studere her har jeg forstått bedre hvordan jeg kan bruke utdanningen når jeg søker jobber og hvilke jobber jeg er kvalifisert for. Det viser seg at jeg er kvalifisert for langt flere stillinger enn jeg trodde før jeg begynte å studere.

Blant annet har hun forstått at for en arbeidsgiver så er de menneskelige kunnskapene minst like viktig som fagkunnskapene.

– Dette er også noe en får god trening i som biologistudent. Så langt i studiene merker jeg at jeg har blitt mye flinkere til å samarbeide og til å håndtere press. Jeg merker også at jeg er langt mer kritisk til det jeg hører nå enn det jeg var før, forteller Ingvild.

Og til de som er usikre på om biologi er det rette, har hun ett råd:

Ta sjansen! Det er den eneste måten å finne ut av det på. Hvis det viser seg at biologi likevel ikke var din «greie», kan du alltids bruke studiepoengene du har inn i en annen grad.