Institutt for biovitenskap (BIO)

BIO 300 vant årets Uglepris for god studiekvalitet

Det er fjerde år på rad at Universitetet deler ut Ugleprisen, og vinnerne av 100.000 kroner ble i år Biologisk dataanalyse og forsøksoppsett, et innføringsemne på mastergrad ved Institutt for biologi.

På Høyden

- De får prisen fordi de viser at det er mulig å integrere forskning, utdanning og arbeidsliv. Undersøkelsene de gjør er også av samfunnsmessig interesse og bidrar til formidling av forskningsresultat, sa viserektor for utdanning, Berit Rokne i sin tale på Muséplass 1.
Studiet har hatt et samarbeid med Bergen kommune, og ifølge instituttet gjør dette at studentene ser en direkte relevans mellom forskning og arbeidsliv.
Det var to grunner til at emnet kom i stand i utgangspunktet. For det første ble de fire biologiske instituttene slått sammen til ett i 2004. Alle hadde sitt eget innføringsemne, og disse måtte slåes sammen til ett felles. I tillegg ble det innført tidsfrist på masterstudiet, og Instituttet ønsket å rette fokuset mot oppstarten av masterprosjektet. Professor Vigdis Lid Torsvik tok imot prisen på vegne av Instituttet. Hun sa at prisen er en anerkjennelse av den innsats instituttet gjør for å gi god undervisning. Hun takket også Karin Pittman, som tok ansvar for fellesemnet BIO300
høsten 2006, og som også tok initiativet til samarbeidet med
Bergen kommunes vann- og avløpsavdeling. Les mer i På Høyden.