Institutt for biomedisin
ERC-støtte

ERC consolidator grant til Thomas Arnesen

Thomas Arnesen er en av fem norske forskere som mottar det prestisjetunge Consolidator Grant av det europeiske forskningsrådet (ERC) i 2017.

Arnesen leder en internasjonal forskergruppe som har flyttet til Institutt for biomedisin i høst 2017. Deres arbeid fokusserer på enzymer som utfører posttranslasjonale modifikasjoner, nemlig protein N-terminal acetylering. Dette er en prosess som påvirker proteinnivå, funskjon og lokalisering i cellen, og har også påvirking på hormonregulasjon og kreft.

ERC-prosjektet har tittelen "Discovery and functional significance of posttranslational N-terminal acetylation". Det europeiske forskningsrådet anser prosjektet som eksellent og støtter nå denne forskningen med 2 til 2,5 millioner EURO i opp til 5 år.