BRuSH
Lungefunksjon

Bakterier i munnhule og lungefunksjon

Oral microbiome and lung
Joana Carvalho

Vi er vertskap for et stort, usynlig økosystem av mikrober. Disse mikrobene utgjør mer enn 50% av vår cellulære sammensetning, og kan derfor ansees som menneskets andre genom. Den siste tids utvikling i forskningsfeltet har gjort det helt klar at det er en sammenheng mellom bakteriene i kroppen vår og vår helse. Noen studier har vist at det er en assosiasjoner mellom oralt mikrobiom med KOLS og astma, men det er fortsatt uklart hvilke faktorer som drive de mikrobielle endringene i munnhulen og hvordan det vil påvirke lungehelsen hos personer uten noen underliggende kronisk sykdom.

Hovedmålet med dette prosjektet er å undersøke sammenhengen mellom oralt mikrobiom og lungefunksjon i en generell befolkning. Med materiale fra den populasjonsbasert studien, RHINESSA (www.rhinessa.net) kombinerer vi 16S rRNA amplikon-sekvenseringdata med metadata og kliniske data for å undersøke sammenhengen mellom oralt mikrobiom og lungefunksjon. Vi har tatt i bruk nye og avanserte biostatistiske modeller som kan håndtere kompleksiteten til mikrobiom-data, som f.eks ANCOM-BC (Lin et al, 2020) som er utviklet av våre samarbeidspartnere i USA.

Vår forskning fokuserer først og fremst på: Hvordan påvirker miljø- og livsstilsfaktorer det menneskelige, orale mikrobiomet? Er sammensetningen av bakterieflora i munnhulen assosiert med lungefunksjon, også i fravær av kronisk lungesykdom.

Publikasjon:

Shigdel R, Johannessen A, Lin H, Peddada S, Gómez Real F, Ringel-Kulka T, Svanes C, Bertelsen RJ. Oral bacterial composition associated with lung function and lung inflammation in a community-based Norwegian population. Respir Res. 2023 Jul 12;24(1):183. doi: 10.1186/s12931-023-02491-6. Tilgjengelig her