Data Storytelling and the DIKW framework: theory, practitioners, and pedagogy
Kate McDowell om historiefortellingsdynamikk og datahistorieskaping.
Hovedinnhold
Historiefortelling er ei grunnleggjande, men ofte oversett informasjonsform. S-DIKW-rammeverket modifiserar den klassiske data-informasjon-kunnskap-visdom-pyramiden med fokus på historieforteljingsdynamikk og datahistorieskaping.
Basert på det nasjonalt finansierte US Data Storytelling Toolkit for Librarians (Institute of Museum and Library Services), vil foredraget introdusere nyare teori, demonstrere verktøysettet og presentere forsking om datahistorieforteljing som datakompetansepedagogikk.
Foredraget vil bli haldt på engelsk.
Kate McDowell
Associate Professor of Information Science, University of Illinois Urbana-Champaign
"Kate McDowell underviser jevnlig i både historiefortelling og datafortellingskurs. Hun forsker og publiserer innen historiefortelling som informasjonsforskning, sosial rettferdighetsfortelling, og hva bibliotekfortelling kan lære informasjonsvitenskapene om datafortelling. Prosjektene hennes engasjerer kontekster som biblioteker, non-profit pengeinnsamling, feilinformasjon om helse, sosial rettferdighet i biblioteker og andre. Dr. McDowell har jobbet med regionale, nasjonale og internasjonale ideelle organisasjoner, inkludert Pan-American Health Organization (PAHO, en del av WHO) og Public Library Association (PLA). Hennes nasjonalt finansierte prosjekt Data Storytelling Toolkit for Librarians med co-PI Dr. Matthew Turk er under utvikling. Historiefortellingsforskningen hennes har involvert opplæringssamarbeid med avansement med både University of Illinois i Urbana Champaign og University of Illinois-systemet (Chicago, Springfield), historiefortellingskonsulentarbeid for flere ideelle organisasjoner, inkludert 50-årsjubileet for det statlige Prairie Rivers Network som beskytter vann fra Illinois , og fortellerverksteder for Consortium of Academic and Research Libraries i Illinois (CARLI). Hun fungerte tidligere som midlertidig assisterende dekan for akademiske anliggender og assisterende dekan for studentsaker og har ledet flere transformative prosjekter for skolen."