Hjem
Senter for digitale fortellinger
ALGOFOLK Seminar

ALGOtalk #1: Yucong Lao

Yucong Lao (Universitetet i Oulu) holder et foredrag med tittelen "Young people’s practices of information credibility assessment of AI-generated video content", der hun presenterer resultatene av en studie om hvordan ungdom utvikler strategier for å lage følelse av syntetiske medier som deepfakes. Arrangert av ALGOFOLK-prosjektet.

A laptopogram based on a neutral background and populated by scattered squared portraits, all monochromatic, grouped according to similarity. The groupings vary in size, ranging from single faces to overlapping collections of up to twelve.
This image shows face images from the Olivetti faces dataset, created at AT&T Laboratories Cambridge in the early 1990s. The portraits are scattered across the image and grouped by similarity. The image is a ‘laptopogram’, created by exposing photographic paper using a computer screen and developed in the artist’s bathtub. The process preserves a digital artifact of AI research in silver crystals, returning a physical dimension to sterile data. Dust, scratches, and the marks left by the artist’s hands draw a connection to the role of the researchers' subjectivity in making AI.
Foto/ill.:
Philipp Schmitt & AT&T Laboratories Cambridge / Better Images of AI / Data flock (faces) / CC-BY 4.0

Hovedinnhold

Yucong Lao ble uteksaminert fra det samfunnsvitenskapelige fakultetet ved Lunds universitet med en mastergrad i medie- og kommunikasjonsstudier, og jobber for tiden som doktorgradsforsker ved Universitetet i Oulu, Finland, hvor hun forsker på KI-kompetanse blant ungdom i generasjon Z.

Det TMS-finansierte ALGOFOLK-prosjektet inviterer henne til å holde et foredrag med tittelen: "Young people's practices of information credibility assessment of AI-generated video content".

Abstrakt:

Gjennombruddene innen generativ kunstig intelligens (KI) teknologier har gjort det mulig å lage hyperrealistisk medieinnhold som er lager alarmerende gode ettetterligninger av mennesker. Etter hvert som KI-genererte medier (AGM) blir mer tilgjengelige på sosiale medieplattformer, øker bekymringene for unge menneskers evner til å håndtere feil- og desinformasjon.

Studien tar sikte på å undersøke unge menneskers praksis når de vurderer troverdigheten til AGM. Ved å bruke intervjuer med et eksperiment som tilbød to utvalgte videoer, utforsket vi unge menneskers strategier for å verifisere ektheten til medieinnhold i KI-genererte deepfake-videoer og deres refleksjoner om implikasjonene av slike medier.

Resultatene viser hvordan unge mennesker bekreftet autentisiteten til AGM basert på bilde, lyd, fortelling og intuisjon, og hvordan de sanset feil- og desinformasjon fra tre perspektiver: teknikker, konsekvenser og assosierte mennesker. Denne studien bidrar til utforskningen av AGM fra perspektivet til unge menneskers medie- og informasjonskunnskapspraksis.

Foredraget vil være på engelsk. Fulgt av Q&A og uformell diskusjon.